references
KOMPETENCJE MEDIALNE OSÓB W WIEKU 50+...
3 7 1
na trzy komponenty składające się na kompetencje, jakimi są wiedza, umiejętności i postawy. Warto podkreślić, że są to przede wszystkim miękkie umiejętności związane z efektywnym korzystaniem z mediów i rozumieniem ich uwarunkowań. Definicja ta nie podkreśla zupełnie zagadnień związanych z samym korzystaniem z mediów czy potrzebną do tego wiedzą techniczną i umiejętnościami. Choć kluczowe są faktycznie kompetencje informacyjne, rozumienie mediów i umiejętność ich efektywnego użycia do własnych potrzeb, to jednak w obliczu szybkich przemian samych mediów, upowszechnienia się komputerów, Internetu, smartfonów, umiejętności samej obsługi tych urządzeń zaczynają być jednym z elementów kompetencji medialnych. Szybkie zmiany sprawiają, iż istotnym aspektem staje się sam proces nabywania kompetencji w ramach edukacji medialnej. W opracowaniu określamy ją – za Krajową Radą Radiofonii i Telewizji6 – jako proces kształtowania i upowszechniania umiejętności świadomego i krytycznego korzystania ze środków społecznego przekazu we wszystkich grupach społecznych oraz wiekowych. Proces edukacji medialnej to działania, które powinny trwać przez całe życie, ponieważ formy i technologie przekazu ulegają zmianom, a ponadto społeczeństwo także ulega ciągłym przeobrażeniom. Warto również przy okazji podkreślić, że choć potocznie kompetencje medialne są utożsamiane z kompetencjami cyfrowymi, co potwierdziło się choćby w wypowiedziach respondentów w ramach badania Diagnoza kompetencji medialnych i informacyjnych Polaków7, to jednak są pojęciem znacznie szerszym i nie ograniczają się jedynie do nowoczesnych technologii czy obsługi komputera i umiejętności korzystania z Internetu. Obejmują także korzystanie z innych mediów, a przede wszystkim znacznie szerszy zakres umiejętności oceny, przetwarzania
medialnych Polaków, FNP, Warszawa 2014, s. 15; J. Lipszyc (red.), Cyfrowa przyszłość. Edukacja medialna i informacyjna w Polsce – raport otwarcia, Fundacja Nowoczesna Polska, Warszawa 2012. 6 Patrz strona KRRiT: http://www.krrit.gov.pl/regulacje-prawne/unia-europejska/dyrektywa-medialna/pytania-i-odpowiedzi/index,2.html . 7 D. Batorski, D. Czerniawska-Szejda, M. Drabek, W. Fenrich, J. Jasiewicz, J. Kielan, A. Strzemieńska, K. Wala, Zaradność w Sieci. Diagnoza kompetencji medialnych Polaków, op. cit.; patrz też G. Łęcicki, Edukacja medialna jako istotna cecha nowoczesnego społeczeństwa, „Kultura-Media-Teologia” nr 3, 2010, s. 70-80.