references
O P O T R Z E B I E E D U KAC J I M E D I A L N E J W P O LS C E
1 9
z Grünwaldu14, utorował drogę dla edukacji medialnej w wielu krajach i w skali międzynarodowej i jest do dziś przywoływany, choć pochodzi z epoki telewizji. Mówi on, że skoro żyjemy w świecie, w którym media są wszechobecne, a dzieci spędzają więcej czasu przed telewizorem niż w klasie szkolnej, rośnie przepaść między wiedzą oferowaną przez instytucje oświatowe a rzeczywistym doświadczeniem ludzi. Ćwierć wieku później, w 2007 roku, kolejną znaczącą inicjatywą było światowe spotkanie na temat edukacji medialnej w Paryżu, które zaowocowało wydaniem 12 Zaleceń (Paris Agenda or 12 Recommendations for media education)15. Zalecenia te potwierdziły aktualność Deklaracji z Grünwaldu, zwracając uwagę, że jej przekaz jest jeszcze silniejszy w obliczu powstania społeczeństwa informacyjnego i społeczeństw wiedzy w globalnym kontekście. Zalecenia, które rozwijają i uszczegóławiają wytyczne Deklaracji, dotyczą: 1. Konieczności przyjęcia inkluzywnej definicji edukacji medialnej. Włączenie edukacji medialnej do programów szkolnych wymaga precyzyjnego określenia zakresu tego pojęcia. Obecnie nie chodzi już tylko o rozróżnienie między edukacją poprzez media rozumianą jako metoda dydaktyczna a edukacją do mediów rozumianą jako treść nauczania, ale o usytuowanie edukacji medialnej w środowisku ekonomicznym i społecznym podlegającym ciągłym przemianom, które wynikają z rozwoju technologii informacyjno-komunikacyjnych. Edukacja ta dotyczy wszystkich rodzajów mediów, bez względu na ich naturę i użytą technologię. Inkluzywna koncepcja edukacji medialnej stawia sobie trzy podstawowe cele: a) umożliwienie wszystkim ludziom dostępu do wszystkich rodzajów mediów jako potencjalnych narzędzi rozumienia społeczeństwa i udziału w życiu demokratycznym; b) rozwijanie umiejętności krytycznej analizy przekazu zarówno informacji, jak i rozrywki; c) zachęcanie do produkcji, kreatywności i interaktywności na różnych płaszczyznach komunikacji medialnej. 2. Wzmocnienia powiązań między edukacją medialną, różnorodnością kulturową i poszanowaniem praw człowieka.
http://www.unesco.org/education/pdf/MEDIA_E.PDF . http://www.diplomatie.gouv.fr/fr/IMG/pdf/Parisagendafin_en.pdf .
14 15