references
8 S ŁO W O
WSTĘPNE
patronatu takim przedsięwzięciom jak Koalicja Cyfrowego Włączenia Generacji 50+ Dojrz@łość w sieci, wspiera Szerokie Porozumienie na rzecz Umiejętności Cyfrowych w Polsce, patronuje konkursom tematycznym z wiedzy i umiejętności medialnych, które skierowane są do młodzieży gimnazjalnej oraz ponadgimnazjalnej (Olimpiada Medialna, Wielki Turniej Edukacji Medialnej), a także od 2013 roku prowadzi Drogowskaz Medialny – serwis internetowy, będący platformą wymiany informacji i bazą wiedzy o przedsięwzięciach związanych z edukacją medialną w Polsce i na świecie. Ponadto w planach programowych mediów publicznych na rok 2016 KRRiT umieściła audycje służące edukacji medialnej jako część puli tzw. deklarowanych audycji preferowanych. Będą to audycje m.in. przekazujące wiedzę o mediach elektronicznych, nowych technologiach oraz kształtujące umiejętności świadomego i krytycznego korzystania z treści programowych. KRRiT jest również współwydawcą niniejszej publikacji jako wyrazu poparcia dla edukacji medialnej rozumianej jako ustawiczna edukacja (lifelong learning) wszystkich grup wiekowych i społecznych. Najważniejszym celem edukacji medialnej jest kształtowanie umiejętności dojrzałego odbioru mediów. Wynikiem tej edukacji powinny być kompetencje, dzięki którym odbiorca – widz, słuchacz, internauta, czytelnik – rozumiejąc stosowane w mediach mechanizmy tworzenia i selekcji informacji, powinien potrafić nie tylko skutecznie i bezpiecznie z nich korzystać, ale także być świadomym i aktywnym uczestnikiem współczesnego świata medialnego. Ufam, że Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji w kolejnych latach będzie nadal wspierała powszechną edukację medialną oraz dbała o jej właściwą rangę w przestrzeni instytucjonalnej, publicznej i społecznej.
Jan Dworak Przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji