references
E D U KAC J A M E D I A L N A W P O LS C E : K R A J O W E P O D E J Ś C I E . . .
439
dodać, że formalne kompetencje regulatorów w dziedzinie edukacji medialnej nie są powszechne, choć tendencja ta wyraźnie rośnie. Ankieta przeprowadzona w połowie 2014 roku wśród członków Europejskiej Platformy Organów Regulacyjnych EPRA22 wykazała, że 15 z 29 respondentów w zakresie swoich kompetencji ma wpisaną edukację medialną (dla porównania w 2008 roku było to dwóch z 26 respondentów). KRRiT ma stosunkowo długą historię związaną z edukacją medialną, a organ ten można nazwać instytucjonalnym prekursorem w Polsce w tym zakresie. W 2000 roku na zamówienie KRRiT powstał Raport o stanie edukacji medialnej w Polsce autorstwa pracowników naukowych Instytutu Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego pod kierunkiem prof. Wiesława Godzica, a KRRiT przekazała ten dokument do MEN i MKiDN oraz do ośrodków uniwersyteckich zajmujących się edukacją medialną. W ślad za raportem, KRRiT zorganizowała konferencję naukową, która zapoczątkowała szeroką debatę publiczną o roli edukacji medialnej i potwierdziła istotną rolę KRRiT w tym obszarze. W kolejnych latach KRRiT była i jest organizatorem lub współorganizatorem/patronem konferencji i innych znaczących wydarzeń z zakresu edukacji medialnej. Na swojej stronie internetowej najpierw prowadziła zakładkę poświęconą temu zagadnieniu, a od lutego 2013 roku jest to już odrębny serwis informacyjny pn. Drogowskaz Medialny oraz profil na Facebooku o tej samej nazwie. W latach 2008-2010 jeden z członków KRRiT był organizatorem i gospodarzem cyklicznych spotkań pn. Forum Edukacji Medialnej. W spotkaniach tych uczestniczyli przedstawiciele resortów kultury, edukacji, pracy, nauki, przedstawiciele wyższych uczelni, instytucji, stowarzyszeń i ekspertów w tej dziedzinie. Wykładnia dotycząca roli KRRiT w zakresie edukacji medialnej w Polsce zawarta jest w Strategii Regulacyjnej KRRiT na lata 2011-2013 oraz w jej odpowiedniku na lata 2014-2016. W dokumencie tym czytamy między innymi: KRRiT uznaje, że podstawowe zadania z dziedziny edukacji medialnej stanowią domenę systemu edukacji oraz
EPRA/2014/03, Empowering users (Media Literacy) Background Paper, Final Public version of 26 August 2014, Stephen McConnel, Ofcom.
22