references
E L E M E N T Y E D U KAC J I M E D I A L N E J W P O D S TAW I E P R O G R A M O W E J . . .
259
kulturalne związane ze sztuką dawną i współczesną, orientując się w aktualnych trendach artystycznych i wydarzeniach (IV HS 1.2). W nauczaniu języka obcego na poziomie rozszerzonym media odgrywają istotną rolę, gdyż jako szczególną umiejętność uczeń powinien opanować rozumienie ze słuchu tekstów o różnorodnej formie i długości (np. rozmów, dyskusji, wywiadów, wykładów, komunikatów, instrukcji, wiadomości, audycji radiowych i telewizyjnych) w różnych warunkach odbioru (IV JO r. 2). Na lekcjach historii pojawiają się problemy cywilizacji dwudziestowiecznej. Między innymi zagadnieniami spotykamy i takie: uczeń charakteryzuje proces demokratyzacji społeczeństw międzywojennych i ustrojów politycznych, z uwzględnieniem następstw I wojny światowej, przemian cywilizacyjnych, w tym kultury masowej (IV H r. V.3.1) oraz rozpoznaje charakterystyczne cechy kultury masowej i elitarnej oraz przemiany obyczajowe drugiej połowy XX wieku (IV H r. V.18.2). Znacznie dokładniej te problemy są roztrząsane w ramach wiedzy o społeczeństwie. Spotykamy tam między innymi następujące wymagania: uczeń omawia cechy współczesnego społeczeństwa zachodniego (otwarte, postindustrialne, konsumpcyjne, masowe, informacyjne) (IV WoS r.5.2), wskazuje specyficzne cechy kultury wysokiej, masowej, narodowej i ludowej (IV WoS r.8.2), przedstawia rolę szkoły i edukacji nieformalnej we współczesnym społeczeństwie informacyjnym (IV WoS r.10.1). Ważniejsze jest jednak to, że wprowadzone zostają osobne zagadnienia (każde rozbite na szereg wymagań szczegółowych) poświęcone tej tematyce: „opinia publiczna” (IV WoS r.13), „środki masowego przekazu” (IV WoS r.14), „globalizacja współczesnego świata” (IV WoS r.41), gdzie zwraca się uwagę na sposoby kształtowania opinii publicznej, specyfikę marketingu politycznego, funkcje mediów, zasady etyczne, którymi powinny się kierować media, wiarygodność mediów czy rolę mediów w procesach globalizacyjnych.
Przedmioty uzupełniające
Celem przedmiotów uzupełniających na czwartym etapie edukacyjnym jest wzbogacenie wiedzy z dziedzin, których nie obejmują wybrane przez uczniów profile klas (w których przedmioty nauczane