references
R E F L E KS J E , D O Ś W I A D C Z E N I A , I N I C J AT Y W Y Z W I Ą Z A N E Z E D U KAC J Ą . . .
477
Marcin Wilkowski,
koordynator działań Koalicji Otwartej Edukacji, Fundacja Nowoczesna Polska
Edukacja medialna na wolnej licencji
Ważnym elementem programu edukacji medialnej powinno być kształtowanie podstawowej wiedzy na temat prawa autorskiego i nowych wolnych rozwiązań licencyjnych gwarantujących użytkownikom maksymalne prawa. Świadomość tych problemów wydaje się dziś integralnym elementem kompetencji medialnych, pozwalającym sprawnie i bezpiecznie korzystać z zasobów Internetu. Jeśli edukacja medialna ma być kompleksową propozycją, obejmującą jak najszerszy katalog problemów i kompetencji, to wątki prawnoautorskie nie mogą być prezentowane w oderwaniu od kwestii etycznych czy krytycznej wiedzy o ekonomicznych i społecznych mechanizmach systemu medialnego. Prawo autorskie i ruch wolnej kultury nie działają przecież w próżni, a ich zasady wynikają z przyjęcia konkretnych koncepcji i języka opisu tego, czym jest twórczość, własność, prawa użytkowników czy sprawiedliwość społeczna. Bez względu na to, jestem przekonany, że w praktyce edukacji medialnej należy w pełni przyjąć wolne licencjonowanie jako zasadę dystrybucji materiałów edukacyjnych i dydaktycznych, zwłaszcza, jeśli ich powstanie finansowane jest ze środków publicznych. Pozwoli to na legalne wykorzystanie ich także poza systemem szkolnym, w którym edukacja medialna wciąż nie znalazła swojego stałego miejsca.