references
KO M P E T E N C J E C Y F R O W E G I M N A Z J A L I S T Ó W W Ś W I E T L E B A DA Ń I C I LS . . .
223
realizacji próby – 86% wśród uczniów oraz 94% wśród nauczycieli. Warto o tym wiedzieć, ponieważ precyzyjna metodologia statystyczna w połączeniu z bardzo rzetelną realizacją badania sprawiają, że wnioski z badania ICILS 2013 są bardzo mocne, a zatem badanie to nadaje się do prowadzenia odpowiedzialnej polityki edukacyjnej w zakresie edukacji cyfrowej.
Wyniki
Pierwszy istotny wynik badania ICILS nie dotyczy samego poziomu kompetencji, ale ich struktury. Mimo że w samej nazwie ICILS mamy wymienione dwie kompetencje (komputerowe i informacyjne), które dalej (co zostało omówione wyżej) dzielą się na dwie gałęzie i siedem aspektów, to analizy wykonane na zebranym ze wszystkich krajów materiale pokazują, że nie ma podstaw do wyodrębnienia więcej niż jednej skali (kompetencji komputerowych oraz informacyjnych), bowiem nawet jeśli się to uczyni – koreluje ona bardzo mocno z pozostałymi. Oznacza to, że w istocie – przynajmniej na podstawowym poziomie – kompetencje komputerowe i informacyjne to pakiet umiejętności i wiedzy, który zwykle rozwija się jednostajnie i łącznie, a nie oddzielnie. Innymi słowy, pomimo tego, że teoretycznie jesteśmy sobie w stanie wyobrazić np.: • osobę, która jest doskonałym technikiem komputerowym, ale jednocześnie niemal analfabetą informacyjnym, tzn. nie potrafi selekcjonować, organizować, przetwarzać informacji, choć doskonale potrafi je zapisać i otworzyć, jeśli wyda jej się takie polecenie, • albo w drugą stronę – osobę, która świetnie radzi sobie z wyszukiwaniem, selekcją i generowaniem nowych informacji w świecie analogowym, ale nie potrafi zrobić tego z użyciem komputera, to realia obserwowane wśród młodych osób z 19 krajów świata mówią, że przypadków takich nie spotyka się w roku 2013 w rzeczywistości na tyle często, żeby było sensowne rozdzielać te kompetencje. Rezultatem badania ICILS jest zatem jeden wynik na łącznej skali CIL (umiejętności komputerowych i informacyjnych), która została skonstruowana w taki sposób, aby jej średnia międzynarodowa wynosiła 500, a światowe odchylenie standardowe wynosiło 100. Odchylenie