references
1 28 C Z Ę Ś Ć
II
Faza rozwoju poznawczego Inteligencja sensoryczno-motoryczna (0–2 lat)
Przykładowe umiejętności Rozpoznawanie początku i końca przekazów, identyfikowania serii przekazów o tym samym tytule, jak również postaci związanych z określonymi programami adresowanymi do dzieci; rozpoznawanie intencjonalności w zachowaniu bohaterów kreskówek w stopniu podstawowym Identyfikowanie przekazów jako mniej i bardziej fikcyjnych; łączenie wyglądu bohaterów z określonymi cechami charakteru, rozpoznawanie i śledzenie prostych schematów narracyjnych; umiejętność streszczania (fragmentów) treści fabuł bajek telewizyjnych Rozpoznawanie tv schematów gatunkowych przynajmniej w stopniu podstawowym; relacjonowanie związków między bohaterami oraz przebiegu zdarzeń rozgrywających się w przekazach telewizyjnych osobom trzecim; umiejętność odtwarzania (wiernego i wybiórczego) zachowań bohaterów telewizyjnych w zabawie czy w pracach rysunkowych Umiejętność przewidywania przebiegu akcji na podstawie znajomości schematów gatunkowych przynajmniej w stopniu podstawowym; rozpoznawanie różnic i podobieństwa między programami opartymi na tym samym formacie
Wyobraźnia przedoperacyjna (2–7 lat)
Okres operacji konkretnych (7–12 lat)
Okres operacji formalnych (pow.12 lat)
Tabela 11. Fazy rozwoju dziecka u Piageta i przykładowe umiejętności związane z kompetencjami telewizyjnymi. Oprac. własne.
poznawcze człowieka, lecz istnieje kilka rodzajów inteligencji, w zależności od tego, o jaki rodzaj aktywności chodzi. Ponadto w koncepcji Gardnera inteligencja jest dynamiczna i wielopłaszczyznowa; obejmuje (w wersji oryginalnej) siedem typów inteligencji; są to: inteligencja werbalna, inteligencja matematyczno-logiczna, inteligencja wizualno-przestrzenna, inteligencja fizyczno-kinestetyczna, inteligencja muzyczno-rytmiczna, inteligencja interpersonalna, inteligencja intrapersonalna. Gardner zakłada, iż każda osoba posiada wszystkie rodzaje inteligencji, lecz rozwinięte w różnym stopniu; konfiguracja tych inteligencji tworzy profil niepowtarzalny dla każdej jednostki; profile te są dynamiczne i zmieniają się w trakcie rozwoju jednostki; wszystkie inteligencje współpracują ze sobą w różnych konfiguracjach oraz można je rozwijać poprzez odpowiednie ćwiczenia (np. trening kulturowy)17.
H. Gardner, Inteligencje wielorakie: nowe horyzonty w teorii i w praktyce, tłum. A. Jankowski, Laurum, Poznań 2002.
17