references
1 22 C Z Ę Ś Ć
II
Osobny problem w obrębie tych rozważań stanowią kompetencje medialne w zawodzie nauczyciela i pedagoga. Strategia rozwoju kompetencji medialnych i informacyjnych przedstawiona w 2011 roku przez grupę międzynarodowych ekspertów pracujących pod auspicjami UNESCO16 nawiązuje do celów wynikających kolejno z: Deklaracji z Grünwaldu (1982), Deklaracji z Aleksandrii (2005) oraz Zaleceń sformułowanych w Paryżu w 2007 roku. Jest także odpowiedzią na konwergencję mediów oraz konieczność stworzenia ujednoliconego systemu kształcenia nauczycieli w tym zakresie. Edukacja medialna wspiera w tym ujęciu edukację obywatelską i czyni z nauczycieli istotnych współtwórców zmiany społecznej i kulturowej. Kompetencja medialna i informacyjna – zgodnie z założeniami tej publikacji – obejmuje wiedzę na temat: • funkcjonowania mediów, bibliotek, archiwów oraz innych źródeł informacji działających w społeczeństwie demokratycznym; • warunków, pod jakimi spełniają one efektywnie swoją funkcję; • sposobów oceny działania tych instytucji przez analizę zawartości przekazów medialnych i oferowanych przez media usług. Ta wiedza pozwala edukatorom wykorzystywać media w świadomy, przemyślany i autonomiczny sposób, przy czym nauczyciele muszą także opanować nowe strategie dydaktyczne i wypracować nowe podejścia pedagogiczne, by zmodernizować sposób, w jaki nauczają także tradycyjnych przedmiotów. Wyedukowani nauczyciele umożliwiają swoim uczniom efektywne uczenie się oraz kształcenie w biegu ich życia oraz zgodnie z założeniami edukacji ustawicznej. Program rozwoju kompetencji medialnych i informacyjnych proponowany w publikacji obejmuje dwa typy kompetencji traktowane łącznie; w skład kompetencji informacyjnej wchodzą następujące umiejętności: • określanie i artykułowanie indywidualnych potrzeb informacyjnych; • prawidłowe lokalizowanie dostępu do informacji;
Media and Information Literacy. Curriculum for Teachers, 2011, UNESCO, Paris, [online:] http://www.unesco.org/new/en/communication-and-information/resources/publications-and-communication-materials/publications/full-list/ media-and-information-literacy-curriculum-for-teachers/ .
16