references
292 C Z Ę Ś Ć
III
środków dydaktycznych – nie tylko w formie wizualizacji materiału kształcenia lub dostępie do materiałów dydaktycznych, ale także jako narzędzi umożliwiających budowanie wirtualnych środowisk edukacyjnych. Zdaniem Witolda Kołodziejczyka i Marcina Polaka: Rzeczywiste zmiany w systemie szkolnym będą hamowane dopóty, dopóki celem działań reformatorskich będzie jedynie utrzymanie lub korekty istniejących rozwiązań. Tymczasem osoby uczące się mają do dyspozycji coraz szerszą gamę środków pozwalających pogłębiać wiedzę w formie edukacji nieformalnej, e-learningu czy nawet edukacji domowej. Jeśli zatem system szkolny ma dalej pełnić swoje funkcje, to musi się adaptować do nowych warunków, co oczywiście przychodzi z trudem60.
Bibliografia
Batorowska H., Od alfabetyzacji informacyjnej do kultury informacyjnej. Rozważania o dojrzałości informacyjnej, SBP, Warszawa 2013 Diagnoza Społeczna. Warunki i jakość życia Polaków, raport wstępny 2013, [online:] http://www.diagnoza.com , [dostęp: 16.08.2013] Diagnoza stanu kształcenia na odległość w Polsce i wybranych krajach Unii Europejskiej oraz potrzeb edukacyjnych polskich nauczycieli i odbiorców w zakresie kształcenia na odległość. Raport końcowy, Warszawa 2013 Dydaktyka literatury i języka polskiego w gimnazjum w świetle nowej podstawy programowej. Raport z badań jakościowych, (red.) A. Janus-Sitarz, R. Szwed (raport częściowy). Dane pochodzą z badania Instytutu Badań Edukacyjnych Dydaktyka literatury i języka w gimnazjum w świetle nowej podstawy programowej, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach projektu systemowego Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego realizowanego przez Instytut Badań Edukacyjnych (Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007-2013, priorytet
60
W. Kołodziejczyk, M. Polak, op. cit., s. 32-34.