references
W P ŁY W S P O S O B Ó W K O R Z Y S T A N I A Z M E D I Ó W N A P O Z N A W C Z E . . .
1 55
Reevesa26, które pokazały, że pomimo złożoności bodźca reakcja fal Alfa na bodziec medialny jest podobna do reakcji na bodźce ze świata rzeczywistego. Simons w swoich badaniach był zainteresowany tym jak ruch i emocjonalne nacechowanie wiadomości wpływają na zachowanie fal Alfa27. Rezultaty pokazały, że im wyższy poziom subiektywnego emocjonalnego nasycenia wiadomości, tym mniejsza aktywność fal Alfa, co świadczy o ulokowaniu zasobów uwagowych w proces kodowania napływających bodźców. Metodologia potencjałów wywołanych (ang. ERP methodology), polegająca na rejestrowaniu elektrycznych potencjałów z powierzchni skóry w reakcji na bodziec, pozwala bardziej dynamicznie dostrzec aktywność mózgu w trakcie przetwarzania powiązanych i niepowiązanych cięć28. Badania z wykorzystaniem fMRI prowadzone w tym samym nurcie wykazały odmienne ścieżki aktywacji mózgu dla zmontowanego filmu i przypadkowej sekwencji ujęć29. Jeśli chodzi o emocjonalne przetwarzanie treści medialnych to dwa najczęściej stosowane pomiary obejmują badanie przewodnictwa skóry (reakcja skórno-galwaniczna) oraz ekspresji mimicznej twarzy (ang. facial EMG). Pierwsza opisuje zróżnicowanie aktywności gruczołów potowych w zależności od reakcji sympatycznego systemu nerwowego. Druga metoda polega na pomiarze aktywności mięśni twarzy. Jednym z pierwszych badaczy, którzy zajęli się badaniem procesów emocjonalnych leżących u podstaw efektów związanych z mediami byli Dolf Zillman i Annie Lang30. Trudność w badaniu emocjonalnego
26 Por. B. Reeves, E. Thorson, M. Rothschild, D. McDonald, J. Hirsch i R. Goldstein, Attention to Television: Intrastimulus Effects of Movement and Scene Changes on Alpha Variation Over Time, „International Journal of Neuroscience”, nr 27/1985, s. 241-255. 27 R.F. Simons, B.H. Detenber, B.N. Cuthbert, D.D. Schwartz i J.E. Reiss, Attention to Television: Alpha Power and Its Relationship to Image Motion and Emotional Content, „Media Psychology”, nr 5(3)/2003, s. 283-301. 28 P. Francuz, E. Zabielska-Mendyk, Does the Brain Differentiate Between Related and Unrelated Cuts When Processing Audiovisual Messages? An ERP Study, „Media Psychology”, nr 16(4)/2013, s. 1-15. 29 Por. D.R. Anderson, K.V Fite, N. Petrovich, i J. Hirsch, Cortical Activation While Watching Video Montage: An fMRI Study, „Media Psychology”, 8 (2006), 7-24. 30 D. Zillmann, Transfer of Excitation in Emotional Behawior, [w:] Social Psychophysiology: A Sourcebook, (red.) J.T. Cacioppo i R.E. Petty, Guilford, New York 1983, s. 215-240; A. Lang, The Limited Capacity Model of Mediatel Messager Processing, „Journal of Communication”, nr 50/2000, s. 46-70.