references
R E F L E KS J E , D O Ś W I A D C Z E N I A , I N I C J AT Y W Y Z W I Ą Z A N E Z E D U KAC J Ą . . .
48 1
dr Grzegorz D. Stunża
Instytut Pedagogiki, Uniwersytet Gdański
Medialab – wspólne poszukiwanie rozwiązań
Dla edukacji medialnej ważne są próby tworzenia nowych pomysłów na społeczne wykorzystanie mediów oraz inspirowanie edukatorów i animatorów do działań wykraczających poza dzisiejsze możliwości systemu szkolnego. Takim inkubatorem zmian mogą być medialaby – projekty rozwijające się przy instytucjach kultury, będące miejscami (stałymi, epizodycznymi lub mobilnymi) spotkań fascynatów mediów. Przykładem może być Medialab Katowice, Medialab Gdańsk i cykl Obóz Kultury 2.0 organizowany przez Fundację Ortus. Spotkania ekspertów w interdyscyplinarnych zespołach, pracujących nad konstruowaniem konkretnych, nowatorskich rozwiązań lub produkujących materiały edukacyjne, są źródłem innowacyjnych impulsów dla dalszych działań edukacyjnych. Efektem Medialabu Gdańsk jest np. poradnik o blogowaniu dla uczniów i nauczycieli. Medialaby umożliwiają także kontakt ekspertów i fascynatów z osobami z instytucji edukacyjnych lub kulturalnych, które chcą uczyć się nowości. Wychodzenie ze szkoły, by w swobodniejszych nieco warunkach wspólnie się uczyć, nawzajem inspirować, a następnie wykorzystywać nowe umiejętności w szkolnej praktyce, może być szansą na nadążanie szkoły za rzeczywistością w nadmiernie przyśpieszonym świecie.
materiał zebrała: Barbara Gubernat opracowanie: Dorota Górecka, Fundacja Nowoczesna Polska