references
1 50 C Z Ę Ś Ć
III
eksplorować świat i jak najszybciej znaleźć odpowiedzi na postawione pytania. Źle znoszą konieczność odraczania gratyfikacji i doświadczają frustracji. Przy jednoczesnej dużej potrzebie stymulacji oraz typowej w okresie adolescencji tendencji do zachowań ryzykownych, media stanowią idealne środowisko do zaspokajania tych potrzeb. Media, a zwłaszcza Internet, sprzyjają realizowaniu zachowań ryzykownych. Anonimowość w sieci pozwala poczuć się młodym użytkownikom bezpiecznie. Powoduje, że nie muszą obawiać się społecznej kontroli. Jeśli młody użytkownik ma potrzebę zachowań ryzykownych, to anonimowość w Internecie, dająca namiastkę bezpieczeństwa, będzie sprzyjać jej zaspokojeniu. Charakterystyczne dla okresu adolescencji są także potrzeby autonomii i akceptacji ze strony grupy rówieśniczej. Często są one zaspokajane przez aktywność młodych osób na portalach społecznościowych. Wyniki Diagnozy Społecznej 2013 pokazały, że najintensywniej i najbardziej wszechstronnie korzystają z Internetu najmłodsi użytkownicy. Zdecydowanie częściej używają też internetowych narzędzi komunikacyjnych, a sieć – w porównaniu ze starszymi użytkownikami – jest dla nich częściej źródłem rozrywki11. Trudno nie nazywać świata mediów naturalnym środowiskiem rozwojowym dzieci i młodzieży, a ich samych „cyfrowymi tubylcami”, skoro właśnie dzięki mediom mogą zaspokoić potrzeby kluczowe dla okresu adolescencji. Młodzi ludzie doskonale wiedzą, jak to robić. Pozostaje pytanie – czy poruszają się w tym świecie tak sprawnie, jak mogliby się poruszać? Ponadto, czy potrafią w pełni korzystać z tego świata przy jednoczesnym omijaniu potencjalnych zagrożeń związanych np. z powtarzalnością negatywnych treści w mediach?
Metodologia badań – pomiary psychofizjologiczne a analiza wpływu mediów na poznawcze i emocjonalne funkcjonowanie młodzieży
Badacze z dziedziny psychologii mediów są zainteresowani procesami umysłowymi, leżącymi u podstaw złożonej aktywności, jaką jest obcowanie z formą i treścią przekazu audiowizualnego oraz efektami
11
Diagnoza Społeczna 2013, op. cit.