references
TECHNIKI CYFROWEGO WSPOMAGANIA PROCESU DYDAKTYCZNEGO
283
Warto jednak podkreślić, że ponad 50% badanych gimnazjalistów deklaruje, iż kilka razy w roku korzysta z cyfrowych wersji streszczeń omawianych w szkole pozycji literackich, blisko 1/10 uczniów korzysta z tego typu streszczeń co najmniej raz w tygodniu (8,2%), ponad 1/5 rzadziej niż raz w tygodniu, ale nie rzadziej niż raz w miesiącu39. Ponad 25% badanych gimnazjalistów stwierdziło natomiast, że codziennie czytają tzw. twórczość internetową, to znaczy blogi, komiksy internetowe czy fanziny (wykres 6).
30% 25% 20% 15% 10% 5% 0% 26,5% 19,5% 15,2% 10,7% 19,5%
8,7%
Codziennie lub prawie codziennie
Co najmniej raz w tygodniu
Co najmniej raz w miesiącu
Kilka razy w roku
Nigdy lub prawie nigdy
Brak odpowiedzi
Wykres 6. Korzystanie przez gimnazjalistów z internetowych form twórczości. Oprac. A. Dziak, na podst.: Tabela 240: Internetowe formy twórczości (np. blogi, komiksy internetowe, fanziny), [w:] Raport tematyczny z badania „Dydaktyka literatury i języka polskiego w gimnazjum w świetle nowej podstawy programowej”. Raport z badań ilościowych (raport końcowy z 30.08.2013), pytanie kwestionariuszowe: W poniższej tabeli zaznacz, jak często czytasz wymienione pozycje, s. 381.
Powyższe wyniki badań potwierdzają zatem, że uczniowie funkcjonują w przestrzeni wirtualnej, ale nie traktują jej jako miejsca do budowania społeczności edukacyjnej. Być może nie mają nawet świadomości, że coś takiego może się zdarzyć. Traktują Internet wyłącznie jako źródło szybkiej wiedzy (świadczą o tym wyniki dotyczące korzystania przez gimnazjalistów z elektronicznych wersji streszczeń lektur szkolnych). Zatem ta „edukacyjna” część funkcjonowania ucznia w sieci ogranicza się wyłącznie do korzystania z niej jako źródła informacji, jako skarbnicy wiedzy gotowej do wykorzystania w tradycyjnym systemie kształcenia.
w gimnazjum w świetle nowej podstawy programowej”. Raport z badań ilościowych (raport końcowy z 30.08.2013), op. cit., s. 375. 39 Tamże, s. 376.