references
242 C Z Ę Ś Ć
III
przetwarzania oraz przekazywania informacji, konwencje estetyczne, reguły etyczne. Ważna jest oczywiście umiejętność posługiwania się komputerem i innymi technikami informatycznymi, to jednak jest tylko baza, na której należy zbudować świadomość posługiwania się mediami tak w roli odbiorcy, jak twórcy. Uczeń powinien wiedzieć, gdzie poszukiwać informacji i jak weryfikować ich jakość, a także jak za pomocą nowoczesnych środków formułować przekaz, żeby był jasny i czytelny dla adresata. To, że edukacja medialna nie funkcjonuje jako osobny przedmiot, nie znaczy, że jest ona zupełnie nieobecna w nauczaniu. Funkcjonuje przedmiot służący kształceniu umiejętności posługiwania się technologiami informatycznymi i cyfrowymi, co jest jednym z elementów edukacji medialnej. Poza tym jej elementy pojawiają się w dydaktyce innych przedmiotów, trudno jednak stwierdzić, jaką one przyjmują formę, jaki jest ich zasięg, jaki cel przypisują im nauczyciele oraz jakie są względem edukacji medialnej oczekiwania uczniów. Co prawda prowadzone są już badania poświęcone kompetencjom medialnym, jednak głównie dotyczą one kompetencji komputerowych i informacyjnych. Dysponujemy wynikami co najmniej dwóch badań międzynarodowych, w których uczestniczyła Polska: Programu międzynarodowej oceny umiejętności uczniów (PISA, 2012)2 oraz Międzynarodowego badania kompetencji komputerowych i informacyjnych (ICILS, 2013)3. Pewną wiedzę na temat wprowadzania mediów na lekcje języka polskiego przynoszą wyniki przeprowadzonego w Instytucie Badań Edukacyjnych badania Dydaktyka literatury i języka polskiego w gimnazjum w świetle nowej podstawy programowej (2012-2014)4. Uzyskane dane wymagają jednak głębszej analizy, gdyż wyłaniający się z nich obraz nie jest jednoznaczny. Polscy uczniowie są dosyć dobrze zaznajomieni
2 Program międzynarodowej oceny umiejętności uczniów. OECD PISA. Programme for International Student Assessment. Wyniki Badania 2012 w Polsce, Ministerstwo Edukacji Narodowej, Instytut Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk, Warszawa 2014. 3 Kompetencje komputerowe i i informacyjne młodzieży w Polsce. Raport z międzynarodowego badania kompetencji komputerowych i informacyjnych ICILS 2013, Warszawa 2014. 4 Dydaktyka literatury i języka polskiego w gimnazjum w świetle nowej podstawy programowej. Raport z badania, Warszawa 2015.