references
E D U KAC Y J N E F O R M Y P R AC Y B I B L I O T E K P U B L I C Z N YC H W P O LS C E . . .
36 1
w dużych aglomeracjach, jak i małych środowiskach – 2/3 z nich pracuje na obszarach wiejskich). Stanowią więc znaczącą bazę dla wspierania kształcenia ustawicznego i dostępu do wiedzy (m.in. oferowanej w sieciach wirtualnych); wspierającą osoby uczące się na różnych poziomach kształcenia instytucjonalnego oraz samokształcenia, dysponującą potencjałem zapewniającym dostęp do informacji, multimediów czy też nowych technologii, kształtującą specyficzne dla tego typu instytucji e-usługi. Wiele z nich równolegle ze zbiorami tradycyjnymi gromadzi zasoby multimedialne i elektroniczne (biblioteki hybrydowe) lub organizuje miejsca dostępu do nich (także poprzez tworzenie wyspecjalizowanych placówek np. Mediateka Wrocław, Planeta 11 Olsztyn, Mediateka START-META i Mediateka Nautilus w Warszawie), oferuje licencjonowane bazy (np. Ibuk w Opolu, Krakowie, Wrocławiu), tworzy własne biblioteki cyfrowe lub współtworzy je na poziomie regionalnym lub krajowym. Rozwijając usługi informacyjne, dostosowane do potrzeb społeczności lokalnych, biblioteki pełnią ważną rolę w niwelowaniu różnic w dostępie do informacji w różnych środowiskach. Sytuacja ekonomiczna wielu rodzin w Polsce i poziom kompetencji w zakresie korzystania z nowych technologii uniemożliwia (utrudnia) im dostęp do komputera, do Internetu, poczty elektronicznej itp.7. W takiej sytuacji najbliższa biblioteka jest ważnym (czasami jedynym) miejscem kontaktu z nowościami elektronicznymi. Biblioteki publiczne w różnorodny sposób realizują swoje zadania związane z edukacją czytelniczą i medialną. Tworzą: własne programy skierowane do różnych grup użytkowników lub realizują programy w ramach inicjatyw dedykowanych m.in. bibliotekom publicznym (np. Pracownie Orange); biorą udział w ogólnopolskich projektach i kampaniach społecznych (np. Biblioteka – miejsce bezpiecznego Internetu); wzorują się na sprawdzonych już w wielu krajach akcjach i inicjatywach. Przykładem działań pierwszego typu jest program
Stan wyposażenia gospodarstw domowych w komputery z dostępem do Internetu jest w Polsce zróżnicowany. Dane GUS z 2012 r. mówią o ogółem 66,6% polskich gospodarstwach domowych z dostępem do Internetu, z czego 69,3% usytuowanych jest w mieście, a 61,2% na obszarach wiejskich. Natomiast raporty Diagnoza społeczna 2011 i Diagnoza Społeczna 2013 pokazują różnice pomiędzy województwami ściany wschodniej i resztą kraju, choć, jak zauważają autorzy Diagnozy, jest ona obecnie mniejsza niż w poprzednich edycjach badania.
7