references
284 C Z Ę Ś Ć
III
Sytuacja taka może być spowodowana m.in. tym, że sami nauczyciele nie traktują Internetu jako przestrzeni, w której można realizować proces kształcenia i nie przekazują takiego nastawienia swoim uczniom. Warto przyjrzeć się, czy mentalność pedagogów pozwoli na zmianę ich stanowiska. Wyniki badań prowadzonych przez IBE wśród nauczycieli polonistów pozwoliły na dostrzeżenie postawy umiarkowanego, ale popartego niewielką lub zgoła żadną praktyką szkolną, optymizmu40 wobec Internetu i cyfrowych narzędzi w procesie dydaktycznym. Nauczyciele dostrzegają zalety Internetu w postaci uatrakcyjnienia procesu dydaktycznego41, obszerności materiałów Internetowych, które mogą zostać wykorzystane w trakcie przekazywania treści nauczania oraz szybkości ich pozyskiwania42, czy nawet w realizacji dwóch założeń podstawy programowej: w analizie i interpretacji tekstów kultury (szczególnie odbioru dzieł plastycznych) oraz starannej redakcji tekstu napisanego na komputerze43. Już tego rodzaju wypowiedzi pozwalają na sformułowanie wniosku, że poloniści uczący w gimnazjum traktują Internet wyłączanie jako formę uatrakcyjnienia lekcji bądź źródło gotowych informacji do wykorzystania podczas tradycyjnego procesu edukacji. Potwierdzeniem tej konkluzji jest odpowiedź na pytania o rodzaj materiałów wykorzystywanych przez nauczycieli w trakcie przygotowywania się do lekcji. Respondenci podkreślali, że najczęściej wykorzystują materiały przygotowane przez wydawnictwa lub takie, które pochodzą z pakietu materiałów opracowanych przez siebie. W bardzo niewielkim stopniu korzystają oni natomiast z portali edukacyjnych czy innych zasobów internetowych oferujących materiały dydaktyczne (wykres 7).
40 Dydaktyka literatury i języka polskiego w gimnazjum w świetle nowej podstawy programowej. Raport z badań jakościowych, (red.) A. Janus-Sitarz, R. Szwed (raport częściowy), s. 113. Dane pochodzą z badania Instytutu Badań Edukacyjnych Dydaktyka literatury i języka w gimnazjum w świetle nowej podstawy programowej współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach projektu systemowego Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego realizowanego przez Instytut Badań Edukacyjnych (Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007-2013, priorytet III: Wysoka jakość systemu oświaty). 41 Tamże, s. 114. 42 Tamże. 43 Tamże, s. 116.