references
TECHNIKI CYFROWEGO WSPOMAGANIA PROCESU DYDAKTYCZNEGO
28 1
mniej niż ¾ pierwszoklasistów (72,4%). Takie same deklaracje składa 4/ 5 trzecioklasistów (80,1%)36. Można zatem przypuszczać, że uczniowie nie traktują Internetu jako miejsca do nauki, nie mają także świadomości, że przestrzeń ta może być odpowiednim obszarem do budowania wirtualnych społeczności edukacyjnych. Potwierdzeniem powyższych konstatacji mogą być wyniki badań przeprowadzonych w ramach projektu NetTrack w 2010 roku, z których wynika, że ponad 90% młodzieży w wieku 15-17 lat poszukuje w Internecie różnego rodzaju informacji. Inne aktywności, które są wśród nich bardzo popularne to komunikowanie się z innymi osobami, wykorzystując w tym celu pocztę elektroniczną, komunikatory lub serwisy społecznościowe. W dość dużym stopniu (bo ponad 50% respondentów) wskazywało podczas badania Internet jako źródło plików muzycznych, filmów i innych plików audiowizualnych (ponad 40%) i gier komputerowych (ponad 30%)37 (wykres 4).
100% 90% 80% 70% 60% 50% 40% 30% 20% 10% 0%
sz in uki fo w rm an ac ie po ji cz ta em ai ko l m un ik at sp or oł y ec zn s oś er śc ci wi ią ga owesy ni e m uz gr yk y i ko m pu te śc ro ią w ga e ni kl ip e fi ów lm w ys w ó ył an ide w, o ie SM Sów cz yt an ie pr as sł y uc ha ni e pl ra ik di ów a /p w ro y za gr m ia am n ku p a in y w ów te s rn k et lep ow a fo yc ch ra h in te rn et ow e
90,08%
67,85% 67,35%
63,80% 51,21% 44,07% 34,74% 33,62% 33,37% 32,17% 30,23% 22,59% 20,73%
po
Wykres 4. Działania podejmowanie przez młodzież w sieci. Oprac. A. Dziak, na podst.: Wykres 4. Działania podejmowane w sieci przez internautów w wieku 15-17 lat, [w:] J. Jasiewicz, Kompetencje informacyjne młodzieży. Analiza – stan faktyczny – kształcenie na przykładzie Polski, Niemiec i Wielkiej Brytanii, SBP, Warszawa 2012, s. 52.
36 Raport tematyczny z badania „Dydaktyka literatury i języka polskiego w gimnazjum w świetle nowej podstawy programowej”. Raport z badań ilościowych (raport końcowy z 30.08.2013), op. cit., s. 442. 37 Por. J. Jasiewicz, art. cyt., s. 52-53.