references
E D U KAC Y J N E F O R M Y P R AC Y B I B L I O T E K P U B L I C Z N YC H W P O LS C E . . .
357
Barbara Budyńska Małgorzata Jezierska Edukacyjne formy pracy bibliotek publicznych w Polsce oraz wykorzystywanie nowych technologii informacji i komunikowania
kację medialną, informacyjną i czytelniczą. Z powodzeniem przełamują one stereotyp biblioteki jako miejsca, gdzie jedynie udostępnia się książki. W ostatnich latach wiele działań podejmowanych przez biblioteki wynika z jasno sformułowanej misji zapewniającej użytkownikom stały dostęp do wiedzy w sytuacji ciągłego rozwoju nowych technologii, przetwarzania informacji i komunikowania się. Liczne raporty diagnozujące dynamikę przemian w dostępie do wiedzy podkreślają konieczność zapewnienia warunków do ustawicznego kształcenia tak, aby w wymiarze społecznym współczesne pokolenia niezależnie od wieku, wykształcenia, zdolności i sprawności nadążały za tempem zmian. Biblioteki publiczne należą do miejsc, które stwarzają użytkownikom warunki do rozwijania kompetencji niezbędnych do wykorzystywania nowych technologii informacyjnych, zdobywania i pogłębiania wiedzy, ustawicznego kształcenia dzięki: • gromadzeniu zbiorów: książek, czasopism, zbiorów specjalnych, w tym audiowizualnych oraz zasobów elektronicznych; tworzeniu bibliotek cyfrowych, • wyposażaniu placówek w komputery podłączone do Internetu oraz udostępnianiu ich czytelnikom, • komputeryzacji procesów bibliotecznych oraz rozwojowi usług elektronicznych,
A
rtykuł przedstawia wybrane aspekty funkcjonowania bibliotek publicznych, które wnoszą istotny wkład w społeczną edu-