references
424 C Z Ę Ś Ć
III
że dałoby praktyczne, porównawcze narzędzie do uważnego i stałego monitorowania stanu edukacji medialnej w państwach członkowskich w dłuższej perspektywie czasowej oraz pozwalałoby na upublicznianie wyników, co z kolei mogłoby być czynnikiem motywującym dla słabszych w tym zakresie krajów. Należy zauważyć, że silny akcent w praktycznej realizacji edukacji medialnej przez Unię Europejską położony był (i nadal jest) na ochronę użytkowników przed szkodliwymi treściami medialnymi, szczególnie osób małoletnich i szczególnie w środowisku internetowym. Wystarczy wymienić Program Komisji Europejskiej Safer Internet czy European Strategy for a Better Internet for Children wraz z EU Kids Online lub też cytowane wcześniej Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady z grudnia 2006 roku ws. ochrony małoletnich, godności ludzkiej i prawa do odpowiedzi (w szczególności Załącznik II). Prowadzone przez Unię programy w tym zakresie cieszą się dobrą opinią i przynoszą dobre owoce, np. prowadzony przez NASK we współpracy z Fundacją Dzieci Niczyje program Safer Internet w Polsce. Niemniej jednak ochrona małoletnich w środowisku cyfrowym to tylko jeden, choć niezwykle istotny, aspekt wszechstronnie rozumianej edukacji medialnej będącej zarówno edukacją do mediów, poprzez media i o mediach. W poprzedniej perspektywie finansowej sprawdził się program Media wraz z systemem krajowych Media Desk. Polskie Biuro Media Desk znane było z zaangażowania w edukację medialną i cieszyło się szacunkiem środowisk związanych z tym obszarem. Jak wspomniano powyżej, obecna perspektywa finansowa na lata 2014-2020 odeszła jednak od tego skrojonego na miarę i sprawdzonego z punktu widzenia celów edukacji medialnej, narzędzia na rzecz obszernego, trzykomponentowego (media, kultura, część międzysektorowa) programu Kreatywna Europa, w którym zarówno merytoryczne, jak i finansowe akcenty są już zupełnie inaczej rozłożone. Nowe priorytety, które pojawiają się w Kreatywnej Europie, wynikają z analizy obecnej sytuacji sektorów kultury w Europie i problemów, jakie napotykają europejscy artyści. Są to przede wszystkim: budowanie kompetencji sektorów kultury i kreatywnych do skutecznego działania na poziomie ponadnarodowym oraz strategiczne budowanie i rozwój publiczności dla odbioru