references
4 0 CZĘŚĆ 1
III
Osiągnięcia i potencjał TVP w dziedzinie wspierania edukacji medialnej
Licząc na to, że rodzące się w bólach nowe rozwiązania co do finansowania polskich mediów publicznych przyniosą owoce, trzeba podkreślić – ze względu na swój istniejący zasięg i tradycyjną rolę – TVP jest bardzo dobrze predysponowana do roli aktywnego ogniwa przyszłego, spójnego systemu edukacji medialnej. Zaufanie społeczne jakim się cieszy (najwyższe wśród wszystkich nadawców27), kwalifikuje TVP szczególnie do roli „zaufanego przewodnika medialnego” (rola podobna do niejako „samozwańczo”, ale z powodzeniem przyjętej przez BBC w Wielkiej Brytanii). Warto podkreślić, że przy wszystkich trudnościach związanych z finansowaniem polskich mediów publicznych TVP nieprzerwanie kontynuuje swoje bogate tradycje oświatowe, a edukacja jest „zakodowana w genach” polskiej telewizji publicznej. 15 lutego 2014 roku rozpoczął nadawanie kanał dziecięco-edukacyjny TVP ABC, którego wizja skupia się wokół jego roli edukacyjnej, w tym związanej z edukacją medialną. Od 2011 roku we współpracy z Narodowym Instytutem Audiowizualnym trwa ambitny proces digitalizacji najcenniejszych zasobów archiwalnych TVP, których udostępnianie stanowi istotny element edukacji medialnej. We własnym zakresie TVP prowadzi digitalizację połączoną z rekonstrukcją skarbów z telewizyjnych archiwów. TVP stosuje nowoczesne technologie do zwiększania walorów edukacyjnych swoich istniejących programów – poszerzenie gamy usług towarzyszących audycjom (telewizja hybrydowa, oryginalne wersje językowe audycji). Powyższe przykłady inicjatyw realizowanych wbrew przeciwnościom w warunkach kryzysu finansowania mediów publicznych, jasno wskazują potencjał – to, co byłoby możliwe, gdyby finansowanie przebiegało co najmniej zgodnie z obecnymi założeniami polskiego
Ocena wiarygodności programów informacyjnych i publicystycznych, CBOS, bs/150/2012, [online:] http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2012/K_150_12.PDF , [dostęp: luty 2014].
27