references
E L E M E N T Y E D U KAC J I M E D I A L N E J W P O D S TAW I E P R O G R A M O W E J . . .
24 1
Krzysztof Biedrzycki
Elementy edukacji medialnej w podstawie programowej kształcenia ogólnego obowiązującej w polskiej szkole od 2009 roku Jak w świetle zapisów podstawy programowej mogą i powinny być kształtowane kompetencje medialne ucznia?
E
dukacja medialna ani jako osobny przedmiot nauczania, ani jako wyodrębniony program nie funkcjonuje w polskim systemie szkol-
nym. Termin ten, wedle definicji Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, oznacza proces kształtowania i upowszechniania umiejętności świado-
mego i krytycznego korzystania ze środków społecznego przekazu we wszystkich grupach społecznych oraz wiekowych. Uwzględnia on [między innymi] aspekt technologiczno-informatyczny i związane z nim umiejętności. Edukacja medialna może obejmować różne treści i być realizowana w różnych formach w zależności od tego, który z wyszczególnionych celów chcemy osiągnąć i do kogo jest adresowana. Proces ten ma na celu kształtowanie kompetencji medialnych charakteryzujących świadomego i aktywnego odbiorcę przekazu medialnego. Odbiorca ten, rozumiejąc m.in. stosowane w mediach mechanizmy tworzenia i selekcji informacji, potrafi nie tylko skutecznie i bezpiecznie korzystać z mediów, tzn. krytycznie oceniać odbieraną treść, w tym reklamy i inne przekazy handlowe, ale także być aktywnym uczestnikiem współczesnego świata medialnego1. Innymi słowy, edukacja medialna obejmuje wszystkie działania, których celem jest wykształcenie i wychowanie świadomego odbiorcy, a poniekąd i twórcy przekazów medialnych. Powinien on znać język mediów, zasady nimi rządzące, technologię pozyskiwania,
1 Czym jest edukacja medialna?, [online:] http://www.krrit.gov.pl/drogowskaz-medialny/ , [dostęp 30.03.2015].