references
Z N A C Z E N I E O R G A N I Z A C J I P O Z A R Z Ą D O W Y C H I I N S T Y T U C J I K U LT U R Y. . .
34 1
o mediach; wzmacnianie międzynarodowej współpracy, co do inicjatyw edukacyjno-medialnych. Analizowany dokument cechuje zaskakująca aktualność mimo upływu lat i ogromnego przyśpieszenia technologicznego. Kolejne akty konferencji organizowanych z udziałem UNESCO i inspirowanych przez jego działania jedynie pogłębiały i konkretyzowały główne tezy tzw. Deklaracji Grünwaldzkiej. Należy wymienić wśród nich co najmniej cztery dokumenty: Wskazania Tuluskie, Rekomendacje Wiedeńskie z 1999 roku, Rekomendacje Sewilskie z 2002 roku oraz Agendę Paryską z 2007 roku4. We Wskazaniach Tuluskich podjęto problem definiowania takich pojęć, jak „medialna świadomość”, „edukacja medialna” i „kompetencja medialna”. Co do tego ostatniego, wskazano na przemiany współczesnego rozumienia literalności. Współczesną alfabetyzację ma charakteryzować nie tylko umiejętność czytania i pisania, ale także aktywne i krytyczne korzystanie z mediów elektronicznych. To poszerzone rozumienie alfabetu powinno mieć swoje odzwierciedlenie w programach szkolnych i w działalności innych instytucji publicznych (instytucji kultury, ale także np. kościołów czy muzeów). W Rekomendacjach Wiedeńskich określono edukację medialną jako część prawa każdego obywatela do wolności wypowiedzi i dostępu do informacji. Zalecany jest przegląd działań zarówno lokalnych, jak i międzynarodowych w zakresie edukacji medialnej, obejmujących podjęte projekty badawcze, analizy porównawcze, ocenę podjętych praktyk. Podkreślono aspekty międzykulturowe i etyczne. W Rekomendacjach Sewilskich przestawiono zarys definicji i podstawowych zasad kierujących edukacją medialną (krytyczna analiza, kreatywna produkcja).
4 New Directions in Media Education, Toulouse, lipiec 1990 r., [online:] http:// www.mediagram.ru/netcat_files/106/104/h_7fe56ea22e436049bf54427065a06679 , [dostęp: 16.09.2013]; Recommendations Addressed to the United Nations Educational Scientific and Cultural Organisation UNESCO Adopted by the Vienna Conference „Educating for the Media and the Digital Age”, Vienna, 18-10 kwietnia 1999 r., [online:] http://www.mediamanual.at/en/pdf/recommendations.pdf , [dostęp: 16.09.2013]; Recommendations addressed to UNESCO: Seville Seminar „Youth Media Education”, Seville, 15-16 lutego 2002 r., [online:] http://portal.unesco.org/ci/en/ files/5680/10346121330Seville_Recommendations.rtf/Seville+Recommendations.rtf , [dostęp: 16.09.2013]; Paris Agenda or 12 Recommendations for Media Education, Paris, 21-22 czerwca 2007 r., [online:] http://www.diplomatie.gouv.fr/fr/IMG/pdf/ Parisagendafin_en.pdf , [dostęp: 16.09.2013].