references
R E F L E KS J E , D O Ś W I A D C Z E N I A , I N I C J AT Y W Y Z W I Ą Z A N E Z E D U KAC J Ą . . .
475
Agnieszka Koszowska,
Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego
Biblioteki – nowoczesne centra edukacji medialnej
Książki, czasopisma, filmy, muzyka, multimedia, gry – tak wyposażone są „księgozbiory” współczesnych bibliotek. Uzupełniają je biblioteki cyfrowe, czasopisma elektroniczne, publicznie dostępne komputery, Wi-Fi, usługi mobilne, zdalne udostępnianie e-booków. Biblioteki stały się wielofunkcyjne i wielomedialne. Mimo to podstawowe ich funkcje – gromadzenie, opracowanie, udostępnianie zbiorów oraz informowanie i edukowanie użytkowników – na przestrzeni wieków nie zmieniły się wcale. Zmieniły się źródła informacji, nośniki treści, sposoby tworzenia, organizacji i udostępniania wiedzy. Odkąd w bibliotekach pojawiły się nowe media, a wraz z nimi nowe sposoby realizacji starych funkcji, zmieniła się również działalność edukacyjna bibliotek. Dawniej obejmowała „lekcje biblioteczne” poświęcone korzystaniu z katalogów, bibliografii, języków informacyjno-wyszukiwawczych czy encyklopedii. Odbywają się one nadal, choć coraz częściej prowadzone są w formie e-learningu, a w ich tematyce dominują zasoby cyfrowe. Powszechne w bibliotekach publicznych stały się kursy obsługi komputera i Internetu lub wybranych programów, kursy e-learningowe (np. kurs bankowości i finansów O finansach w… bibliotece Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego). Oprócz zajęć grupowych biblioteki oferują też indywidualne konsultacje i doradztwo dotyczące np. obsługi komputera, Internetu czy nawet smartfonu. Dodatkowe umiejętności korzystania z zasobów cyfrowych oraz ich tworzenia zdobywają mieszkańcy współpracujący z bibliotekami przy projektach digitalizacyjnych (np. Społeczna Pracownia Digitalizacji Śląskiej Biblioteki Cyfrowej, Cyfrowe Archiwa Tradycji Lokalnej). Stosunkowo nową, lecz coraz bardziej popularną formą działań edukacyjnych bibliotek publicznych są warsztaty dziennikarskie dla młodzieży.