references
2 4 CZĘŚĆ 1
III
się do wysokiej jakości życia. Kompetencje komputerowe i informacyjne to zatem coś zarówno dla osoby o duszy inżyniera, jak i typowego romantyka. Argument „inżyniera” opiera się na takich przesłankach, jak np. prognozy zawarte w Europejskiej Agendzie Cyfrowej (Komisja Europejska, 2010), gdzie szacuje się, że już obecnie 5% europejskiego PKB pochodzi z gałęzi gospodarki opartych na nowych technologiach, a wartość rynkowa sektora wynosi 660 mld EUR rocznie. Do tego należy doliczyć trudniej mierzalne zyski związane ze wzrostem produktywności itd. Nie można również zapominać o zyskach z poziomu indywidualnego – przy każdej większej akcji społecznej zachęcającej do wybrania ścieżki edukacyjnej związanej z nowymi technologiami podkreśla się, że jest to zawód, w którym już istnieją i pogłębiać się będą niedobory pracowników, a co za tym idzie warunki pracy są znacząco lepsze niż w pozostałych zawodach – szczególnie tych, w których nie ma niedoborów lub wręcz występuje nadpodaż pracowników. Argument „romantyka” dotyczy z kolei wyższej jakości życia. W tym wypadku chodzi o docenienie faktu, że wiele aktywności wykonywanych obecnie przez ludzi w ich otoczeniu społecznym jest zapośredniczonych przez nowe technologie. Wysokie kompetencje komputerowe i informacyjne przyczyniają się do tego, że czynności te są w ogóle wykonywane bądź co najmniej wykonywane efektywnie, a co za tym idzie przekładają się na wysoką jakość życia. Mowa tutaj o takich zastosowaniach, jak np. komunikacja elektroniczna z bliskimi na odległość (np. przez e-mail, komunikatory internetowe IM, wideorozmowy), udział w dyskusjach społeczności (np. znalezienie forum internetowego ludzi o podobnych pasjach), udział w formach demokracji bezpośredniej (np. podpisanie internetowej petycji, czy wręcz jej stworzenie i propagowanie), stworzenie atrakcyjnego kolażu zdjęć i filmów z wakacji i podzielenie się nim w Internecie, udział w grach i zabawach w sieci, oglądanie filmów i słuchanie muzyki, wyszukiwanie informacji o podróżach – to tylko jedne z kilku przykładów różnorodnych zastosowań, które być może nie przekładają się na PKB, ale sprawiają, że oceniamy nasze życie jako lepsze. Fakt dużego znaczenia kompetencji komputerowych i informacyjnych (oraz związanych z nimi kompetencji medialnych) zdają się