references
TECHNIKI CYFROWEGO WSPOMAGANIA PROCESU DYDAKTYCZNEGO
267
Aleksandra Dziak Techniki cyfrowego wspomagania procesu dydaktycznego
Światowe trendy a polska rzeczywistość edukacyjna
zrzeszające instytucje badawcze The New Media Consortium (NMC)1 od 2004 roku podejmuje działanie polegające na identyfikacji i opisywaniu nowych technologii, które mogą mieć istotny wpływ na nauczanie, uczenie się, badania czy kreatywność i twórczość w systemach edukacji na całym świecie2. Wśród światowych trendów wymieniane są przede wszystkim: coraz większa rola nowych technologii w procesie wspierania rozwoju uczniów, komunikacji oraz – wbrew powszechnym obawom – socjalizacji:
T
ermin „cyfrowy” łączy się z przeobrażeniami technologicznymi, jakim podlega współczesny świat. Międzynarodowe konsorcjum
Do niedawna [technologie – A.D.] były postrzegane jako prowadzące do głębokiej izolacji i wyobcowania młodzieży, ale najnowsze badania przeczą tej hipotezie. Jest wręcz przeciwnie – są one podstawowym narzędziem podtrzymywania kontaktu, a zarazem spersonalizowanym narzędziem edukacji3.
Por. The New Media Consortium. Sparking Innovation, Learning and Creativity, [online:] http://www.nmc.org , [dostęp: 17.09.2013]. 2 W. Kołodziejczyk, M. Polak, Jak będzie zmieniać się edukacja. Wyzwania dla polskiej szkoły i ucznia, Instytut Obywatelski, Warszawa 2011, s. 30. 3 Tamże.
1