references
238 C Z Ę Ś Ć
znaczenia to:
III
• czy szkoła ma więcej, czy mniej zasobów TIK11; • czy nauczyciele z danej szkoły postrzegali dużo, czy mało barier w stosowaniu TIK w swojej pracy; • czy uczeń deklaruje częste, czy sporadyczne używanie komputerów w szkole; • czy uczeń deklaruje, że w szkole uczył się kompetencji CIL, czy nie: • czy szkoła ma dłuższe, czy krótsze doświadczenie ze stosowaniem TIK. To, co miałoznaczenie to: • indywidualne doświadczenie komputerowe uczniów (im dłuższe tym lepiej); • czy koledzy ze szkoły ucznia ogólnie częściej, czy rzadziej korzystają z komputerów (im więcej takich, którzy często, tym lepiej); • aspiracje edukacyjne ucznia (im wyższe, tym lepiej); • wynik na skali statusu społeczno-ekonomicznego rodziny ucznia12. Czynniki, które zostały zmierzone w badaniu ICILS, rysują obraz rzeczywistości, w którym rola szkoły w tym dobrym wyniku polskich uczniów jest stosunkowo mała. Nie należy zatem spoczywać na laurach, ciesząc się z dobrego wyniku, a przeciwnie – zintensyfikować wysiłki na rzecz tego, aby szkoły jednak dostrzegły znaczącą rolę kompetencji komputerowych i informacyjnych, zwiększyły priorytet dla rozsądnego używania TIK w procesie dydaktycznym i tym samym próbowały dołożyć więcej do poziomu kompetencji komputerowych i informacyjnych, z jakim do szkoły przychodzi uczeń.
Bibliografia
Biedrzycki K., Jasiewicz J., Kaczan R., Piechociński T., Rycielska L., Rycielski P., Sijko K., Sysło M.M., Kompetencje komputerowe i informacyjne młodzieży w Polsce. Raport z międzynarodowego badania kompetencji komputerowych i informacyjnych ICILS 2013, (K. Sijko, red.), Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2014 de Rada V.D. i Gómez J.L., Comparing Response Rates in a Multi-Mode
Chodziło przede wszystkim o oprogramowanie. Na wskaźnik składał się zawód i wykształcenie rodziców oraz liczba książek w domu.
11 12