references
EDUKACJA MEDIALNA – ROLA TELEWIZJI PUBLICZNEJ
399
Juliusz Braun Maciej Bernatt-Reszczyński Edukacja medialna – rola telewizji publicznej
Jeżeli chcesz korzystać z telewizji do uczenia kogoś, to musisz najpierw go nauczyć, jak korzystać z telewizji. Umberto Eco, 1979
Ustawowa rola mediów publicznych w edukacji medialnej
TVP jest nie tylko ustawowo zobowiązana, ale także – jako nadawca publiczny o ponad sześćdziesięcioletniej tradycji działalności edukacyjnej – szczególnie predestynowana do służenia edukacji medialnej1 zarówno najmłodszych, jak i starszych odbiorców. O ile szeroko rozumiane media należą, obok ustawowych regulatorów i organizacji pozarządowych, do najważniejszych potencjalnych sprzymierzeńców systemu oświaty w dziele edukacji medialnej, o tyle na mediach publicznych spoczywa w tym względzie szczególna odpowiedzialność, wynikająca z ich roli systemowej jako jednego ze spoiw społeczeństwa obywatelskiego. Rola mediów publicznych we wspieraniu społeczeństwa obywatelskiego i rola edukacji medialnej w tym samym zakresie to dwie strony tego samego medalu. To, że polski ustawodawca uznał, iż edukacja medialna wymaga wsparcia ze strony mediów publicznych, jest – poza wszystkim innym – świadectwem ich znaczenia i siły oddziaływania. Argumentować można, że we współczesnym krajobrazie medialnym,
1
Ustawa o Radiofonii i Telewizji z dn. 29.12.1992, rozdz. 4, art.21.2.10.