references
E D U KAC Y J N E F O R M Y P R AC Y B I B L I O T E K P U B L I C Z N YC H W P O LS C E . . .
373
Lata 2004 2008 2010 2011 2013
Odsetek bibliotek i filii z dostępem do Internetu dla czytelników w przekroju miasto-wieś w układzie biblioteka-filia ogółem miasto wieś biblioteka filie b.d.* b.d. b.d. b.d. b.d. 54,5 68,8 47,1 87,9 39,6 72,7 82,4 67,7 93,2 63,4 79,4 84,8 76,6 94,1 72,7 85,5 88,6 83,9 95,1 80,9
*Za 2004 r. dysponujemy informacją o liczbie komputerów z dostępem do Internetu (52,4% dostępnych dla czytelników). Tabela 7. Odsetek bibliotek publicznych z dostępem do Internetu dla czytelników w latach 2004-2013. Źródło: Biblioteki w Polsce w 2013 r. Raport, (maszynopis).
Stan i zaawansowanie procesów internetyzacji bibliotek publicznych jest konsekwencją programów wspierających w tej dziedzinie biblioteki publiczne, szczególnie w małych środowiskach. W 2009 roku w wyniku porozumienia MKiDN, MSWiA, FRSI oraz Grupy TP S.A. powstały projekty Biblioteki z Internetem TP, Orange dla bibliotek (porozumienie w sprawie ich kontynuacji podpisano w 2012 oraz 2013 roku). Jednym z głównych celów wymienionych programów jest zapewnienie, jak najszerszym grupom, łatwego, powszechnego i bezpłatnego dostępu do szerokopasmowego Internetu. Biblioteki stają się więc miejscem dostępu do nowoczesnych technologii, gdzie za darmo można skorzystać z komputera, Internetu, urządzeń peryferyjnych np. drukarki, skanera oraz różnego rodzaju programów, aplikacji (np. tekstowych, graficznych, komunikatorów). Poniższe
(obok Portugalii i Bułgarii) do jednej z pięciu grup bibliotek, gdzie użytkownicy przy niskim poziomie korzystania w nich z Internetu, szczególnie wysoko ocenili tę usługę. Korzystający z komputerów i Internetu użytkownicy bibliotek publicznych uczestniczących w PRB i badani w 2012 r. za najważniejsze powody korzystania z komputerów i Internetu w bibliotekach uznali w kolejności: bezpłatny dostęp do Internetu, brak innego dostępu do Internetu, brak innego dostępu do komputera, szybszy Internet niż w domu lub w pracy, możliwość pracy lub przebywania z przyjaciółmi lub innymi ludźmi, pomoc ze strony pracowników biblioteki oraz lepszy sprzęt i oprogramowanie niż w domu lub w pracy. Por. S. Quick, G. Prior, B. Toombs, L. Taylor i R. Currenti: Europejskie badanie opinii użytkowników na temat korzyści wynikających ze stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych w bibliotekach publicznych (finansowane przez Fundację) Raport końcowy, [online: marzec 2013], https://www.biblioteki.org/repository/ PLIKI/WIADOMOSCI/WYDAWNICTWA/20130813_Raport_UE_Europejskie_ badanie_opinii/Europejskie_badanie_opinii_uzytkownikow_nt_korzysci_ze_stosowania_tik_w_bibliotekach_publicznych.pdf , [dostęp: marzec 2013].