references
348 C Z Ę Ś Ć
III
prowadzonych przy IKM. Oprócz nich podejmowane są także działania badawcze, jak projekt Dzieci sieci – kompetencje komunikacyjne najmłodszych realizowany w ramach grantu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, którego efektem był raport o tym samym tytule, opublikowany pod koniec 2012 roku. We współpracy i przy wsparciu Instytutu prowadzona jest kontynuacja projektu pod hasłem Dzieci sieci 2.0 – kompetencje komunikacyjne młodych. Instytut podejmuje także działania badawcze w ramach Obserwatorium Kultury (w jego ramach zrealizowano również projekt Dzieci sieci), m.in. projekty Punkty styczne: między kulturą a praktyką (nie)uczestnictwa czy Dwa zero czy zero. Blogi o tematyce kulturalnej a przemiany kultury uczestnictwa. Podejmowane przez IKM wysiłki na polu edukacji medialnej i informacyjnej mają charakter eksploracyjny i odkrywczy, są jednak prowadzone jako przemyślane, długofalowe działanie. Korzystanie z medialabowego podejścia do pracy daje możliwość stosowania nowatorskich metod, a prowadzenie edukacji medialnej i informacyjnej jako części zadań miejskiej instytucji kultury wydaje się bardzo dobrym pomysłem, mającym szansę na inspirowanie miejskich instytucji edukacyjnych, również tych o formalnym charakterze. Pozwala również na oddziaływanie – za pomocą wypracowanych publikacji, materiałów czy metod pracy – o charakterze ogólnopolskim i nawiązywanie współpracy z interesującymi partnerami działającymi w podobnym zakresie.
Fundacja Nowoczesna Polska
Jest to organizacja pozarządowa, prowadząca od kilku lat działania związane z edukacją medialną i informacyjną. Działania FNP mają charakter długofalowy i podejmowane są kolejne kroki do zbudowania kompleksowego pomysłu na prowadzenie edukacji medialnej i informacyjnej w ramach nieformalnych działań edukacyjnych, z naciskiem jednak na jednoczesną możliwość stosowania diagnoz, materiałów i pomysłów również w edukacji formalnej. W ramach projektu Cyfrowa przyszłość Fundacja zebrała grupę ekspertów i przygotowała raport Edukacja medialna i informacyjna w Polsce. Raport otwarcia. Opublikowano go na początku 2012 roku i był to pierwszy, diagnozujący i opisujący