references
KOMPETENCJE MEDIALNE
1 33
• podejmowaniu przez ludzi świadomych decyzji społecznych, ekonomicznych i kulturowych w oparciu o krytyczną analizę przekazów medialnych; • tworzeniu nowego środowiska edukacyjnego oraz nowych form pedagogii odpowiadających wymogom cywilizacji medialnej. Ostatni z wyróżnionych – model krytyczny koncentruje się na uwypukleniu emancypacyjnej i demokratyzacyjnej funkcji kompetencji medialnych, wskazując na jej znaczenie w rozwoju społecznym świadomego obywatela i krytycznego konsumenta. Przyjrzyjmy się tym rozwiązaniom bardziej szczegółowo.
Mosty i bariery w rozwoju kompetencji medialnej
Dynamiczny rozwój cywilizacji medialnej wymusza działania na rzecz rozwoju kompetencji medialnych, które stają się współcześnie podstawowymi kompetencjami cywilizacyjnymi. Służą one zarówno rozwojowi indywidualnemu (podniesienie jakości życia, samorealizacja), jak i pobudzeniu aktywności obywatelskiej i integracji społecznej nawet na poziomie planetarnym. Istnieje jednak szereg barier mentalnych i środowiskowych, które paraliżują, wręcz uniemożliwiają podejmowanie działań i decyzji w tym zakresie. Ich brak i grzech zaniechania grożą destrukcją istniejącego kapitału społecznego, dezintegracją na poziomie społeczeństw i narodów, destabilizacją społeczeństwa obywatelskiego, co w rezultacie może przynieść negatywne konsekwencje dla demokracji. Stąd, w sytuacji, gdy postulujemy konieczność kształcenia nowych inkluzywnych umiejętności i kompetencji medialnych obejmujących różne grupy społeczne i poziomy wieku, musimy wziąć pod uwagę bariery nie sprzyjające wprowadzeniu koniecznych reform. Jedną z nich jest widmo zagrożenia wykluczeniem cyfrowym jako nowym wymiarem nierówności społecznych. Wieloaspektową i wielowymiarową definicję wykluczenia cyfrowego proponuje OECD. Wykluczenie cyfrowe jest opisywane jako różnica pomiędzy osobami, gospodarstwami domowymi, przedsiębiorstwami i obszarami geograficznymi, na różnych poziomach społeczno-gospodarczych w odniesieniu do dostępu technologii informatycznych i telekomunikacyjnych, w tym