references
W P ŁY W S P O S O B Ó W K O R Z Y S T A N I A Z M E D I Ó W N A P O Z N A W C Z E . . .
1 45
Piotr Francuz Jolanta Pisarek Wpływ sposobów korzystania z mediów na poznawcze i emocjonalne funkcjonowanie dzieci i młodzieży. „Cyfrowi tubylcy” z psychologicznej perspektywy
Wstęp
Autorem określenia „cyfrowi tubylcy” (ang. digital natives) jest Marc Prensky1. Najczęściej jest ono używane w odniesieniu do osób, które wzrastały i zdobywały wykształcenie w otoczeniu nowych technologii, wideo, gier komputerowych i telewizyjnych, odtwarzaczy muzyki oraz innych urządzeń multimedialnych. „Cyfrowym tubylcom” przypisuje się często ponadprzeciętne zdolności w zakresie korzystania z nowych technologii oraz rozumienia przekazów generowanych przez media. Prensky w swoich rozważaniach koncentrował się przede wszystkim na zmianach w sposobie uczenia się młodego pokolenia pod wpływem częstego kontaktu z telewizją, komputerami i Internetem. Stwierdził wówczas m.in., że absolwenci amerykańskich szkół średnich dysponują „bagażem medialnym” w postaci 10 tysięcy godzin spędzonych na graniu w gry komputerowe i rozmowach telefonicznych, ponad 200 tysięcy wysłanych lub odebranych e-maili i SMS-ów, ponad 20 tysięcy godzin oglądania programów telewizyjnych (głównie MTV) oraz ponad pół miliona obejrzanych reklam. Na podstawie powyższych statystyk doszedł do wniosku, że „cyfrowi tubylcy” myślą i przetwarzają informacje w zupełnie inny sposób niż „cyfrowi imigranci” (ang. digital immigrants) czyli osoby, które dorastały w rzeczywistości pozbawionej
1
M. Prensky, Digital Natives, Digital Immigrants, „On the Horizon”, 9(5), 2001, s. 1–15.