references
478 A N E K S
Paweł Dembowski,
BookRage
Sam decydujesz, ile płacisz za książkę
Polski rynek książek elektronicznych dopiero raczkuje – osób z czytnikami e-booków nie jest zbyt wiele, a książki w rodzimych księgarniach z e-bookami sprzedają się w małej liczbie egzemplarzy. Wielu czytelników ma opory przed kupowaniem książek w wersji elektronicznej, które w sieciowych księgarniach dostępne są w cenach zbliżonych do cen wydań papierowych. Powstają jednak alternatywne metody dystrybucji treści. Przykładem może być BookRage – inspirowany anglojęzyczną akcją Humble Bundle serwis, w którym klient sam określa, ile jest gotów zapłacić za zestaw kilku książek. Decyduje także, jaką część z tej kwoty przeznaczy dla autorów, jaką dla wybranej organizacji pozarządowej, a jaką dla samych twórców serwisu. Średnia wpłata wynosi obecnie ok. 23 zł. Choć ten model sprzedaży na razie raczej nie zastąpi już uznanym autorom wydania papierowego, pozwala im zarobić dodatkowo na książkach, które premierę papierową miały już dawno i nie są obecnie wznawiane. Zwłaszcza, że często jedyną dostępną ich wersją są obecnie pirackie wydania, na których autor nie zarabia nic. Publikowane są też premierowe teksty autorów mniej znanych, takich jak Dawid Kain czy Aleksander Gutsch. W przypadku tego ostatniego książką, która miała premierę w BookRage, zainteresowało się dzięki pakietowi e-booków „papierowe wydawnictwo”. materiał zebrała: Barbara Gubernat
opracowanie: Dorota Górecka, Fundacja Nowoczesna Polska