references
KOMPETENCJE MEDIALNE OSÓB W WIEKU 50+...
33 1
nawet nieformalnej (od innej osoby, w pracy, samodzielnie korzystając z komputera itp.) jest relatywnie niewielki, a co więcej zmniejsza się w istotny sposób z wiekiem40. Dobra edukacja formalna w szkole ma też ten pozytywny aspekt, że może podnieść poziom kompetencji medialnych w całej rodzinie. Elementem dyfuzji wiedzy i umiejętności jest sytuacja, kiedy to wnuczkowie i dzieci uczą nowo zdobytych umiejętności swoich rodziców i dziadków. Przy okazji warto również wyróżnić, za badaniem Uwarunkowania Decyzji Edukacyjnych realizowanym w ramach Instytutu Badań Edukacyjnych w Warszawie, czynniki sprzyjające dokształcaniu, a tym samym mogące pośrednio wpływać na nabywanie kompetencji medialnych. Jednym z podstawowych, co potwierdzają także cytowane wcześniej wyniki Diagnozy Społecznej, jest aktywność zawodowa. Tym samym podwyższanie wieku emerytalnego i działania zwiększające aktywność zawodową osób 50+ mogą być jednym z czynników ograniczających lukę kompetencyjną pomiędzy starszym i młodszym pokoleniem. Kolejnym czynnikiem sprzyjającym dokształcaniu jest poziom wykształcenia. Tutaj również wzrost odsetka osób z wykształceniem wyższym w młodszych rocznikach powinien z czasem i starzeniem się kolejnych kohort przełożyć się na ograniczenie różnic międzypokoleniowych w kompetencjach medialnych. Czynnikiem, który jest dosyć oczywisty, choć akurat rzadko występuje w kontekście kompetencji medialnych, jest stan zdrowia, niepełnosprawność oraz ograniczenia w dostępie do mediów wynikające z tejże niepełnosprawności. W szczególności dotyczy to niepełnosprawności sensorycznych, związanych z pogorszeniem wzroku i słuchu, ale też ograniczeniem możliwości poznawczych związanych z wiekiem, przede wszystkim w odniesieniu do najstarszych grup seniorów powyżej osiemdziesiątego roku życia. Kluczowym problemem staje się w tym przypadku nie tyle brak kompetencji, ile brak dostępu do źródeł przekazu i utrudnienia w odbiorze. Natomiast rozwiązaniem – stosowanie zasad projektowania uniwersalnego i racjonalnych usprawnień zgodnych z Konwencją ONZ
Uwarunkowania decyzji edukacyjnych. Raport tematyczny z badania, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2014.
40