references
W P ŁY W S P O S O B Ó W K O R Z Y S T A N I A Z M E D I Ó W N A P O Z N A W C Z E . . .
1 47
z użytkownikami stosunkowo wcześnie rozpoczynającymi intensywną eksplorację nowych technologii. W Polsce również przeprowadzono badania analizujące częstotliwość korzystania „cyfrowych tubylców” z różnych technologii komunikacyjnych oraz ich sposoby poruszania się w świecie cyfrowym. Wyniki Diagnozy Społecznej 2013 pokazały, że wśród polskich uczniów szkół podstawowych i gimnazjów 95% dzieci posiada w domu komputer, a 90% dzieci w wieku szkolnym ma dostęp do Internetu. Większość dzieci wychowuje się w otoczeniu tych technologii i wcześnie zaczyna z nich korzystać, 82% 7-latków i 91% 8-latków używa domowego komputera5. Badania ukierunkowane na pomiar medialnych i informacyjnych kompetencji „cyfrowych tubylców”, zrealizowane na reprezentatywnych próbach, nie potwierdzają ich wysokich zdolności w tym zakresie (por. raport PISA 2012, PISA 2009, raport PIAAC 2013, Hargitaii 2010). Najwyższy poziom kompetencji cyfrowych (5), który świadczy o tym, że użytkownik potrafi oszacować wiarygodność informacji z kilku źródeł, ocenić ich przydatność w rozwiązywanym zadaniu oraz efektywnie poruszać się pomiędzy nimi, osiągnęło w badaniu kompetencji 15-latków PISA (Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów) w 2009 roku zaledwie 3% polskich uczniów. W kolejnej edycji badania, zrealizowanej w 2012 roku zaobserwowano poprawę w zakresie radzenia sobie z tekstem cyfrowym. Średni wynik polskich uczniów był wyższy w stosunku do poprzedniej edycji, jednak w dalszym ciągu poniżej średniej OECD. Liczba uczniów na kolejnych poziomach edukacyjnych ewidentnie zmieniła się na korzyść, ale odsetek uczniów osiągających najwyższy poziom nie przekroczył 5%. W przypadku badania kompetencji osób dorosłych PIAAC 31,4% osób badanych w wieku 16–24 albo odmówiło rozwiązywania zadań w wersji komputerowej, albo nie zdało testu podstaw obsługi komputera lub też znalazło się poniżej pierwszego poziomu umiejętności. Powstaje zatem pytanie, w jakim zakresie hipotezy Prensky’ego, sugerujące zachodzenie zmian w poznawczym i emocjonalnym funkcjonowaniu młodego pokolenia pod wpływem częstego kontaktu
Diagnoza Społeczna 2013, (red.) J. Czapiński, T. Panek, [online:] www.diagnoza.com , [dostęp: 14.04.2014].
5