references
1 26 C Z Ę Ś Ć
II
Nazwa modułu 1. Obywatelstwo, wolność słowa, dostęp do informacji, demokratyczny dyskurs i uczenie ustawiczne
Tematy jednostek lekcyjnych 1. Rozumienie istoty kompetencji medialnej i informacyjnej 2. Kompetencja medialna i informacyjna oraz uczestnictwo obywatelskie 3. Interakcja z mediami i innymi źródłami informacji (jak biblioteki, archiwa i Internet) 4. Uczenie kompetencji medialnej oraz kształcenie w tym zakresie 1. Dziennikarstwo i społeczeństwo 2. Wolność, etyka i odpowiedzialność 3. Co czyni informację newsem? 4. Rozwój newsa 1. 2. 3. 4. Sprawozdawanie informacji i potęga obrazu Kody wytwórcze (różnorodność i reprezentacja) Telewizja, film, wydawanie książek Reprezentacja i wideo muzyczne
2. Rozumienie informacji, mediów oraz etyki informacyjnej 3. Reprezentacja w mediach i informacji
Moduł obligatoryjny
4. Język w mediach i informacji
1. Czytanie mediów i tekstów informacyjnych 2. Medium i informacja: media drukowane i media głównego nurtu 3. Gatunki filmowe i opowiadanie historii 1. 2. 3. 4. Reklama, dochód, regulacje Publiczny serwis ogłoszeniowy Tworzenie reklamy Reklama i scena polityczna
5.Reklama
6. Nowe i tradycyjne media
1. Od mediów tradycyjnych do nowych technologii 2. Wykorzystanie nowych technologii medialnych w społeczeństwie – masowa i digitalna komunikacja 3. Wykorzystanie interaktywnych narzędzi multimedialnych; łącznie z digitalnymi grami w klasie szkolnej 1. Młodzi ludzie w świecie wirtualnym 2. Wyzwania i ryzyko w świecie wirtualnym 1. Teorie i zastosowanie kompetencji informacyjnej 2. Środowiska edukacyjne i kompetencja informacyjna 3. Kompetencja w zakresie informacji cyfrowej 1. Komunikacja, edukacja, kształcenie 2. Teorie uczenia się i kompetencja medialna i informacyjna 3. Tworzenie i wzmacnianie środowiska szkolnego przyjaznego dla rozwoju kompetencji medialnej i informacyjnej Tło i wskaźniki 1. Własność mediów we współczesnej globalnej wiosce 2. Socjokulturowe i polityczne wymiary zglobalizowanych mediów 3. Utowarowienie informacji 4. Rozwój mediów alternatywnych
7. Internet: możliwości i wyzwania 8. Kompetencja informacyjna i umiejętności biblioteczne 9. Komunikacja, kompetencja medialna i informacyjna, kształcenie 10. Audytorium 11. Media, technologia i globalna wioska Moduł fakultatywny
Do modułu 3/jedn. 5.: Edycja cyfrowa i retusz komputerowy Do modułu 4/jedn. 4.: Kadry filmowe i kąty widzenia kamery Do modułu 5/jedn. 5: Reklama międzynarodowa i „super” marki
Tabela 9. Wykaz modułów obowiązkowych i obligatoryjnych dla nauczycieli. Źródło: Media and Information Literacy. Curriculum for Teachers, 2011, UNESCO, Paris, s. 27.