references
E L E M E N T Y E D U KAC J I M E D I A L N E J W P O D S TAW I E P R O G R A M O W E J . . .
245
szkolnym (stosując określone narzędzia i wytwory przekazów medialnych) (I, 2-3 EP 4.2b). Tak więc trzecioklasista powinien już sobie radzić z tworzeniem prostych przekazów i stosowaniem form ekspresji realizowanych za pomocą nowoczesnego medium. Nadal jednak ostrzeżenia odgrywają ważną rolę w oswajaniu z komputerem: uczeń zna zagrożenia wynikające z korzystania z komputera, Internetu i multimediów (I, 2-3 ZK 8.5), zagrożenia natury zdrowotnej (np. zmęczenie wzroku i kręgosłupa) i niebezpieczeństwa w kontaktach społecznych (np. skutki wynikające z anonimowości kontaktów). Wykorzystywanie formy przekazu medialnego w pierwszej klasie nie jest rozbudowane. Wprost mówi się o nim tylko w ramach edukacji plastycznej, gdzie zaleca się przygotowanie do korzystania z medialnych środków przekazu (I, 2-3 EP 4. 1b) i formułuje się wymaganie: korzysta z narzędzi multimedialnych w kontekście ilustrowania scen inspirowanych wyobraźnią, baśnią, opowiadaniem, muzyką (I, 2-3 EP 4.2). Można domniemywać, że za tym zapisem kryje się intencja wykorzystywania narzędzi multimedialnych jako środków ekspresji, nie odbioru treści, jednak w sytuacji, gdy podczas zajęć komputerowych uczeń dopiero zapoznaje się z najprostszymi sposobami posługiwania się komputerem, na razie nie jest jeszcze gotowy, by to narzędzie wykorzystywać w celach ekspresyjnych, a więc raczej stawia się w sytuacji odbiorcy. W innych przedmiotach nie ma wprost sformułowanych zapisów dotyczących mediów, jednak niektóre z tych zapisów przy dobrej woli mogą być interpretowane jako obejmujące kwestie związane z mediami. Podajmy przykład. W części dotyczącej języka polskiego powiada się: uczeń rozumie sens kodowania oraz dekodowania informacji (I JP 1 1.2.a). Co prawda w dalszej części zapisu mowa jest o rysunkach, piktogramach, znakach informacyjnych i napisach, więc można poprzestać na aktach kodowania i dekodowania w tradycyjnych formach komunikacji, jednak równie dobrze wszystkie te elementy można dostrzec w nowoczesnych przekazach medialnych, a zatem prawem nauczyciela, a nawet poniekąd obowiązkiem jest wykorzystywanie do nauczania tej umiejętności mediów elektronicznych – przemawia za tym zarówno ich rola w społeczeństwie, a więc konieczność ich uwzględniania w nauczaniu komunikacji, jak i atrakcyjność, co wiąże się z pragmatyką skuteczności.