Patronat UNESCO

Zasady przyznawania patronatów UNESCO

Przyznanie patronatu, jako najwyższej możliwej formy wsparcia ze strony UNESCO, jest wyrazem aprobaty dla wyjątkowych działań, za które Organizacja nie ponosi finansowej ani prawnej odpowiedzialności.

Patronat UNESCO może zostać przyznany różnego rodzaju przedsięwzięciom, takim jak produkcja filmowa czy audiowizualna, wydawnictwo książkowe, organizacja kongresu, spotkania lub konferencji czy przyznanie nagrody oraz inne wydarzenia o skali krajowej lub międzynarodowej.

Patronat musi mieć sprecyzowane ramy czasowe. Może zostać przyznany wydarzeniu jednorazowemu lub działaniom o charakterze periodycznym. W tym ostatnim przypadku, czas trwania wydarzenia musi być dokładnie określony, a patronat - okresowo odnawiany.

Patronatu nie przyznaje się:

  • osobom
  • organizacjom
  • stałej działalności
  • działaniom/projektom wciąż rozwijającym i zmieniającym się (zasady wykorzystania nazwy i logo UNESCO w przypadku tego typu działań czy projektów precyzowane są w osobnych umowach pomiędzy Organizacją a osobami czy instytucjami podejmującymi te działania).

 Patronat UNESCO może zostać przyznany w czterech różnych formach:

  • jako patronat komitetu narodowego UNESCO - na działania o zasięgu krajowym
  • jako patronat Zastępcy Dyrektora Generalnego UNESCO odpowiedzialnego za dany dział programowy - na działania o ograniczonym zasięgu tematycznym i międzynarodowym
  • jako patronat Dyrektora Generalnego UNESCO - na działania znaczące w skali międzynarodowej
  • jako patronat Dyrektora Biura Informacji Publicznej UNESCO - na publikacje zewnętrzne oraz dzieła filmowe lub audiowizualne.

Chcąc zapewnić sprawne rozpatrywanie wniosków o możliwość wykorzystania nazwy oraz logo UNESCO, w każdym dziale tematycznym Organizacji wyznaczono osobę odpowiedzialną za te kwestie, z którą można się bezpośrednio kontaktować.


Starając się o patronat UNESCO i związane z nim prawo do wykorzystania nazwy oraz logo Organizacji należy poczynić siedem kolejnych kroków:

1. Konsultacja z Komitetem Narodowym UNESCO.

Pierwszym z kroków prowadzących do uzyskania patronatu, jest nawiązanie kontaktu z komitetem narodowym UNESCO w swoim kraju i przedstawienie tam planowanego projektu.

W komitecie narodowym można skonsultować się, jaki rodzaj patronatu byłby najbardziej odpowiedni dla zamierzonych działań: międzynarodowy, regionalny czy krajowy. Można także zasięgnąć opinii, o czyj patronat warto zabiegać dla konkretnego projektu: komitetu narodowego czy Sekretariatu UNESCO w Paryżu.

2. Przedstawienie niezbędnych informacji.

W przypadku starania się o patronat Sekretariatu UNESCO dla przedsięwzięcia o zasięgu regionalnym lub międzynarodowym należy przygotować następujące informacje:

  • Nazwa projektu, daty jego rozpoczęcia i zakończenia oraz miejsce, gdzie będzie realizowany
  • Status prawny (dokument rejestracyjny) organizacji składającej wniosek o patronat wraz z nazwiskiem, adresem i danymi kontaktowymi osoby odpowiedzialnej za tę sprawę
  • Opis i zamierzone cele przedsięwzięcia
  • Związek planowanego projektu z celami strategicznymi UNESCO w dziedzinie edukacji, nauki, kultury lub komunikacji
  • Zasięg planowanych działań: międzynarodowy, regionalny czy krajowy
  • Odbiorcy przedsięwzięcia – rozmiar i rodzaj (charakter zawodowy) grupy docelowej: badacze/naukowcy/nauczyciele akademiccy, nauczyciele/pedagodzy/trenerzy, studenci/młodzież, politycy/decydenci/pracownicy administracji państwowej, biznesmeni, agencje pozarządowe/międzyrządowe
  • Zasięg społeczny i widoczność planowanego przedsięwzięcia – obecność w mediach i rodzaj zainteresowanych mediów
  • Możliwość udziału komitetu narodowego lub Sekretariatu UNESCO w przygotowaniach i realizacji planowanego przedsięwzięcia oraz w ewentualnych działaniach stanowiących jego kontynuację w przyszłości
  • Proponowany sposób wykorzystania nazwy i logo UNESCO: na zaproszeniach, drukowanych broszurach i ulotkach, na stronie internetowej organizatorów lub inny

Wszystkie powyższe informacje powinny zostać umieszczone we Wniosku o patronat (formularz znajduje się na stronie UNESCO).

3. Przesłanie informacji do komitetu narodowego UNESCO.

Zgromadzone niezbędne informacje łącznie z wypełnionym wnioskiem o patronat należy przesłać do komitetu narodowego UNESCO w swoim kraju w celu uzyskania formalnego poparcia (aprobaty).

4. Przesłanie wniosku do Sekretariatu UNESCO.

  • Po uzyskaniu pisemnego poparcia komitetu narodowego, należy dołączyć go do wniosku o patronat i oba dokumenty wysłać na adres Biura Dyrektora Generalnego UNESCO: Office of the Director-General UNESCO 7, place de Fontenoy F-75352 Paris 07 SP France
  • Można także zwrócić się do komitetu narodowego UNESCO w swoim kraju o przesłanie skompletowanych dokumentów na wyżej podany adres.
  • Procedura rozpatrywania wniosków o patronat jest dosyć długotrwała, dlatego zaleca się przesłanie kompletu dokumentów do Sekretariatu UNESCO na co najmniej trzy miesiące przed planowanym rozpoczęciem działań będących przedmiotem starań o patronat.

5. Otrzymanie powiadomienia z UNESCO.

  • W przypadku pozytywnej decyzji, wnioskodawca otrzyma z Sekretariatu UNESCO powiadomienie, w którym przedstawione zostaną ogólne zasady posługiwania się nazwą i logo Organizacji w ramach przyznanego patronatu.
  • W przypadku decyzji negatywnej, wnioskodawca otrzyma z Sekretariatu UNESCO powiadomienie z wyjaśnieniem powodów, dla których wniosek został odrzucony.

6. Uzyskanie logo UNESCO w postaci elektronicznej.

Jeżeli patronat zostanie przyznany, wnioskodawca będzie poproszony o skontaktowanie się z Biurem Informacji Publicznej UNESCO w celu otrzymania pliku elektronicznego zawierającego logo Organizacji. Adres poczty elektronicznej Biura to: logo@unesco.org

7. Sporządzenie sprawozdania na temat efektów zrealizowanych działań.

  • Przyznanie patronatu oraz prawa do użycia swojej nazwy i logo, UNESCO wiąże z nadzieją na poszerzenie swojego kręgu oddziaływania, dlatego bardzo istotne jest dokonanie oceny rezultatów i zasięgu podjętych działań.
  • Po zakończeniu przedsięwzięcia organizatorzy zostaną poproszeni o przysłanie sprawozdania oceniającego jego rezultaty: wpływ na zwiększenie widoczności UNESCO w mediach oraz poszerzenie kręgu oddziaływania o nowych odbiorców. Do sprawozdania można dołączyć przykłady materiałów i dokumentów, na których umieszczono nazwę i logo UNESCO.
  • Sprawozdanie należy przesłać na adres:
    Head of Outreach, Portal and Publications Section
    Bureau of Public Information
    UNESCO
    7, place de Fontenoy
    F-75352 Paris 07 SP
    France