Edukacja

Od chwili powstania UNESCO w 1945 roku główną misją Organizacji jest praca na rzecz rozwoju edukacji na całym świecie. Wynika to z przekonania, że poziom, jakość i dostępność wykształcenia decydują o rozwoju społecznym i gospodarczym. Dzięki ścisłej współpracy z ministerstwami edukacji krajów członkowskich oraz innymi partnerami zajmującymi się kształceniem, UNESCO ma wpływ na rozwój systemów, zawartość programów i podnoszenie jakości kształcenia.

Działania UNESCO w dziedzinie edukacji koncentrują się na realizacji następujących celów strategicznych:

  1. Tworzenie platformy do refleksji, dyskusji i wymiany intelektualnej w celu zapewnienia właściwego kierowania reformami i wprowadzania innowacji w edukacji.
  2. Przewidywanie potrzeb i tendencji w dziedzinie edukacji; wypracowywanie, na bazie prowadzonych badań, rozwiązań i zaleceń dla decydentów.
  3. Inicjowanie i wspieranie współpracy sprzyjającej wymianie doświadczeń i rozwojowi innowacyjności.
  4. Zachęcanie do tworzenia, wdrażania i dzielenia się dobrymi rozwiązaniami dotyczącymi systemów i programów kształcenia; zbieranie danych dotyczących edukacji.
  5. Wypracowywanie dokumentów normatywnych ułatwiających podejmowanie działań w kluczowych kwestiach dotyczących edukacji.

Priorytety UNESCO w dziedzinie edukacji wynikają z celów i programów przyjętych przez Narody Zjednoczone i UNESCO, takich jak:

  1. Cele Agendy na rzecz Zrównoważonego Rozwoju 2030, w szczególności Cel 4. (Zapewnić wszystkim edukację włączającą na wysokim poziomie i promować uczenie się przez całe życie), uważany za kluczowy dla realizacji wszystkich pozostałych 16 Celów.
  2. Deklaracja z Inchon (Incheon Declaration), przyjęta na Światowym Forum Edukacyjnym w maju 2015 r. i kreślącą wizję rozwoju edukacji do 2030 r. Ramowy Program Działań dla Edukacji 2030 (Education 2030 Framework for Action), opracowany przez UNESCO – agendę ONZ koordynującą działania w tym zakresie – zawiera wskazówki dla rządów i partnerów pozarządowych na temat kierunków i sposobów praktycznej realizacji zobowiązań podjętych w Deklaracji. W Agendzie Edukacji 2030, którą cechuje o wiele szerszy zasięg tematyczny niż poprzednich dokumentów międzynarodowych w tej dziedzinie, szczególny nacisk położono na:
  • ciągłość procesu edukacyjnego, począwszy od edukacji wczesnodziecięcej, poprzez wszystkie etapy kształcenia młodych ludzi, aż po edukację dorosłych
  • rozwój i doskonalenie umiejętności zawodowych
  • edukację obywatelską, przygotowującą do życia w świecie zróżnicowanym, pełnym wzajemnych powiązań i współzależności
  • inkluzywność, sprawiedliwość, równość płci
  • konieczność zapewnienia rezultatów kształcenia na najwyższym możliwym poziomie – wszystkim ludziom, przez całe życie