W dniach 8–12 grudnia br. UNESCO organizuje Szczyt Wysokiego Szczebla poświęcony alfabetyzacji przyszłości, rozumianej jako umiejętność przewidywania i projektowania przyszłości, a więc rozwiązywania problemów, przed jakimi stanęliśmy i stawiania czoła wyzwaniom, które jeszcze czekają ludzkość w wyniku kryzysu roku 2020 i klęski naszych wcześniejszych wyobrażeń na temat tego, jak przyszłość może wyglądać. Szczyt ma pomóc wypracować praktyczne rozwiązania, pozwalające sprostać dzisiejszym wyzwaniom poprzez rozwój umiejętności antycypacji przyszłych wydarzeń.
„Gdybyśmy lepiej przewidzieli kryzys zdrowotny, czy jego konsekwencje byłyby tak katastrofalne? Skoro ryzyko zostało już wcześniej zidentyfikowane, dlaczego świat nie był lepiej przygotowany? Jak możemy zaplanować niepewne jutro? Wyobrażając je sobie. Przewidując to, co nastąpi, a nie biernie poddając się. W obliczu współczesnych wyzwań musimy wykazać się pomysłowością - i na tym polega umiejętność czytania i zapisywania przyszłości.”- napisała Audrey Azoulay, Dyrektor Generalna UNESCO.
8 grudnia ponad 5000 uczestników z całego świata przejdzie przez wirtualne lobby Szczytu UNESCO „Futures Literacy Summit”, aby wziąć udział w wyjątkowym pięciodniowym doświadczeniu edukacyjnym z udziałem ponad 100 organizacji z całego świata, które da uczestnikom możliwość bezpośredniego sprawdzenia własnych umiejętności przewidywania przyszłych wyzwań, jak również perspektyw i kierunków rozwoju ludzkiej aktywności.
Spodziewanych na Szczycie około 40 światowych liderów odpowiedzieć ma na pytanie, dlaczego umiejętność przewidywania – czytania i pisania przyszłości – to dla obywatela XXI wieku kompetencja niezbędna.
Tegoroczny Szczyt stanowi kontynuację działań, podejmowanych od 2012 roku przez UNESCO w ramach projektu Futures Literacy Laboratories, adresowanych do bardzo różnorodnych grup odbiorców, takich jak rządy, organizacje międzynarodowe, stowarzyszenia biznesowe czy organizacje społeczne. 80 takich lokalnych „laboratoriów”, które UNESCO współtworzyło i wdrażało w ciągu ostatnich ośmiu lat na całym świecie, umożliwiło tysiącom ludzi zaangażowanie się w przewidywanie i projektowanie przyszłości ich własnej oraz społeczności, do których należą. Poprzez zorganizowane działania, polegające na uczeniu się w terenie i uczeniu się poprzez działanie, ludzie ze wszystkich środowisk i grup wiekowych mieli możliwość współtworzenia wizji zrównoważonej przyszłości w dziedzinach, które ich szczególnie interesują, takich jak zdrowie i dobre samopoczucie, przyszłość rynku pracy, czy równość płci.
Aby wziąć udział online w pierwszym Światowym Szczycie nt. Alfabetyzacji Przyszłości należy się zarejestrować za pośrednictwem strony poświęconej wydarzeniu w witrynie UNESCO.
Strona Szczytu w portalu UNESCO
Publikacja UNESCO „Transforming the future: anticipation in the 21st century”