„Transformacja edukacji zaczyna się od nauczycieli” to temat obchodów Światowego Dnia Nauczycieli w 2022 r. Organizowane w dniach 5-7 października br., będą się one koncentrowały na decyzjach i zobowiązaniach podjętych podczas zakończonego we wrześniu br. Szczytu ONZ Transforming Education, ze szczególnym naciskiem na ich implikacje dla nauczycieli i nauczania.
Trzydniowe obchody Dnia w siedzibie UNESCO otworzą (5 października, 10:00-11:30) wystąpienia: Zastępczyni Dyrektor Generalnej UNESCO ds. Edukacji, Stefanii Giannini, a także przedstawicieli organizacji współorganizujących uroczystości: Międzynarodowej Organizacji Pracy (ILO), UNICEF i Education International (EI). Chcąc śledzić wspomniane wydarzenia online, należy wcześniej wypełnić formularz rejestracyjny.
Na tegoroczne obchody złożą się także m.in.: ceremonia wręczenia Nagrody UNESCO-Hamdan, honorującej działania na rzecz rozwoju nauczycieli, otwarcie wystawy poświęconej innowacjom w zakresie wykonywania zawodu nauczycielskiego, dyskusje panelowe online w dniach 5 i 6 października oraz premiera filmu „Être prof” (Być profesoresm). Udział w wydarzeniach wymaga rejestracji za pośrednictwem strony internetowej.
Obchodzony od 1994 roku Światowy Dzień Nauczycieli upamiętnia rocznicę przyjęcia w 1966 r. przez Specjalną Konferencję Międzyrządową Rekomendacji w sprawie statusu nauczycieli, opracowanej przez Międzynarodową Organizację Pracy (ILO) i UNESCO. Rekomendacja ustanawia punkty odniesienia dotyczące praw i obowiązków nauczycieli oraz standardów ich wstępnego przygotowania i dalszej edukacji, rekrutacji, zatrudnienia oraz warunków nauczania i uczenia się. W listopadzie 1997 r. przyjęta została Rekomendacja w sprawie statusu nauczycieli akademickich, odnosząca się do kadry dydaktycznej i naukowej w szkolnictwie wyższym.
Wraz z proklamowaniem Agendy 2030, a w niej m.in. Celu 4. Zrównoważonego Rozwoju, dotyczącego edukacji oraz towarzyszącego mu zadania 4.c, przyznającego nauczycielom kluczową rolę w osiąganiu założeń Edukacji 2030, Światowy Dzień Nauczycieli stał się okazją do oceny postępów i do refleksji nad sposobami stawiania czoła wyzwaniom towarzyszącym promocji zawodu nauczyciela. Dzień tradycyjnie jest okazją do podsumowywania osiągnięć i definiowania najważniejszych wyzwań stających przed nauczycielami, którzy na co dzień odpowiadają za realizację celów edukacji rozwojowej i najważniejszej dla niej idei „niepomijania nikogo”.
Tegoroczne obchody Dnia w siedzibie UNESCO
Międzynarodowa Grupa Robocza Nauczyciele dla Edukacji 2020
Agenda Zrównoważonego Rozwoju 2030: Cel 4.
Raporty nt. stanu edukacji na świecie (Global Education Monitoring Reports)