W związku z rosnącym znaczeniem pojęcia zrównoważonego rozwoju i jego powszechną obecnością – zarówno w przestrzeni publicznej, jak i coraz częściej w życiu prywatnym każdego z nas, Polski Komitet do spraw UNESCO zorganizował w październiku i listopadzie br. cykl webinariów, adresowanych do nauczycieli i uczniów polskiej sieci Szkół Stowarzyszonych UNESCO.
Do udziału w projekcie zaproszeni zostali znakomici eksperci:
dr Anna Batorczak, biolog, ekolog, wykładowca Uniwersyteckiego Centrum Badań nad Środowiskiem Przyrodniczym i Zrównoważonym Rozwojem na Uniwersytecie Warszawskim, kierownik międzynarodowych studiów II stopnia w języku angielskim Sustainable Development na UW
profesor Maciej Zalewski, Dyrektor Europejskiego Regionalnego Centrum Ekohydrologii w Łodzi i Kierownik Katedry UNESCO Ekohydrologii i Ekologii Stosowanej na Uniwersytecie Łódzkim
dr Anna Kalinowska, Ekspertka Światowej Unii Ochrony Przyrody (IUCN), wcześniej wieloletnia Dyrektor Uniwersyteckiego Centrum Badań nad Środowiskiem Przyrodniczym i Zrównoważonym Rozwojem na UW, delegatka na Szczyt ONZ na temat Zrównoważonego Rozwoju Rio+10 oraz Konferencji Stron Konwencji o różnorodności biologicznej
prof. Monika Bogdanowska, Z-a Dyrektora Narodowego Instytutu Dziedzictwa, konserwator zabytków, wykładowczyni w Katedrze Rysunku, Malarstw ai Rzeźby na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej, wcześniej Małopolski Wojewódzki Konserwator Zabytków
prof. Zbigniew Zwoliński, geograf, geolog, podróżnik, pracownik naukowy Wydziału Nauk Geograficznych i Geologicznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
6 kolejnych autorskich wykładów podczas webinariów, zorganizowanych w okresie od 17 października do 28 listopada 2022 roku, poświęconych było:
- wprowadzeniu w tematykę zrównoważonego rozwoju, jego etymologii i historii, najważniejszym dokumentom (w tym Agendzie 2030), konferencjom i wydarzeniom, które wpłynęły na to, jak dziś to pojęcie interpretujemy
- ekohydrologii, jako trans dyscyplinarnej nauce poszukującej naturalnych, opartych na wiedzy tradycyjnej sposobów rozwiązywania współczesnych problemów gospodarowania zasobami wodnymi świata.
- różnorodności biologicznej, której zasoby dramatycznie kurczą się za życia naszego pokolenia, a której ratowanie jest warunkiem przetrwania także naszego gatunku
- odpadom jako narastającemu problemowi nie tylko wielkich aglomeracji XX i XXI wieku
- dziedzictwu materialnemu (na przykładzie tradycyjnego budownictwa) jako skarbnicy wiedzy na temat umiejętności adaptacyjnych człowieka m.in. do zmian klimatycznych
- georóżnorodności (przyrodzie nieożywionej) i jej zasadniczemu znaczeniu dla realizacji celów zrównoważonego rozwoju
W poszczególnych webinariach brało udział od 46 do 77 nauczycieli, którzy jednocześnie udostępniali każdy wykład uczniom, dzięki czemu krąg odbiorów liczył kilkaset osób.