Ukazał się najnowszy Raport UNESCO na temat stanu edukacji na świecie (Global Education Monitoring Report 2023), zatytułowany „Technologia jako narzędzie w edukacji. Na czyich warunkach?” (Technology in education: A tool on whose terms?). Prezentacja Raportu odbyła się 26 lipca br. w stolicy Urugwaju, Montevideo.
Miejsce prezentacji (po raz pierwszy w Ameryce Łacińskiej) wybrano ze względu na znane od dawna, pionierskie podejście Urugwaju do wykorzystania technologii w edukacji.
Raport, opracowany z wykorzystaniem danych z 200 krajów, analizuje kwestie zastosowania wysokich technologii w edukacji, w kontekście ich adekwatności do systemów nauczania, dostępności, a także przydatności dla realizacji Celów Agendy na rzecz Zrównoważonego Rozwoju 2030, w tym szczególnie Celu 4, dotyczącego zapewnienia powszechnego dostępu do edukacji dla wszystkich, na wszystkich poziomach nauczania i przez całe życie.
Zgodnie z treścią Deklaracji z Incheon, osiągnięcie Celu 4. zależne jest od możliwości i wyzwań generowanych przez współczesną technologię, która to zależność została jeszcze wzmocniona w okresie pandemii COVID-19. Technologia znalazła odniesienia w sześciu spośród dziesięciu Zadań Celu 4, Agendy 2030, z których wynika, że wpływa ona na edukację pięcioma różnymi kanałami: poprzez treść, sposób przekazu, kształtowane umiejętności, jako narzędzie planowania oraz wpływ na kształtowanie kontekstu społecznego-kulturowego.
Założeniem dokumentu jest centralna pozycja osób uczących się w systemie edukacyjnym, w którym technologie cyfrowe powinny być wykorzystywane jako narzędzie wspierania procesu edukacji, opartego na interakcji międzyludzkiej, nie zaś jako jej substytut.
Analizie poddano z jednej strony problemy edukacyjne, które można rozwiązać z pomocą odpowiedniej technologii, z drugiej – jej rolę w szybkim upowszechnianiu wiedzy na szeroką skalę, w tym także w docieraniu do większej liczby uczniów, znajdujących się w trudnej sytuacji, .
Szczególną uwagę zwrócono w GEM 2023 na sposoby poprawy jakości kształcenia, zarówno w zakresie nauczania i uczenia się umiejętności podstawowych, jak i rozwoju umiejętności cyfrowych, potrzebnych w życiu codziennym. Osobną część dokumentu poświęcono roli technologii w zarządzaniu systemem oświatowym, szczególnie w zakresie analizy danych i innych informacji przydatnych w planowaniu.
Raport poddaje także analizie trzy ogólnosystemowe warunki (dostęp do technologii, regulacje dotyczące zarządzania i przygotowanie nauczycieli), które muszą zostać spełnione, aby jakakolwiek technologia w edukacji osiągnęła swój pełny potencjał.