Kategorie:
Edukacja

Międzynarodowe Forum na temat Przyszłości Edukacji 2024 i Obserwatorium Przyszłości Edukacji UNESCO

W dniach 2-4 grudnia br. w Suwon w Republice Korei odbyło się Międzynarodowe Forum UNESCO na temat Przyszłości Edukacji pod hasłem „Odnowienie umowy społecznej dotyczącej edukacji” (UNESCO International Forum on the Futures of Education 2024: Renewing the Social Contract for Education). Celem spotkania była mobilizacja globalnej społeczności edukacyjnej i zapoczątkowanie globalnego ruchu na rzecz odnowienia społecznej umowy dotyczącej edukacji, a także ogłoszenie planu powołania Obserwatorium Przyszłości Edukacji UNESCO.

Forum zostało zorganizowane przez Koreański Komitet Narodowy ds. UNESCO w ramach obchodów jego 70-lecia, we współpracy z UNESCO oraz Ministerstwem Edukacji Republiki Korei i Biurem Edukacji koreańskiej prowincji Gyeonggido. Udział w nim wzięli przedstawiciele 56 krajów członkowskich. Towarzyszyło mu spotkanie koreańskich Szkół Stowarzyszonych UNESCO. Z ramienia Polskiego Komitetu ds. UNESCO w forum wzięła udział Małgorzata Herbich – krajowa koordynator polskiej Sieci Szkół Stowarzyszonych UNESCO. 

Zapoczątkowana w 2019 r. globalna inicjatywa UNESCO pod nazwą „Przyszłości edukacji: Uczyć się, aby stać się” (Futures of Education: Learning to Become) ma na celu ponowne przemyślenie i sformułowanie roli wiedzy i edukacji w kształtowaniu przyszłości ludzi i planety, na której żyjemy.

W listopadzie 2021 r., po dwuletnich ogólnoświatowych konsultacjach, Międzynarodowa Komisja ds. Przyszłości Edukacji opublikowała Raport na temat Przyszłości Edukacji zatytułowany „Wspólne wyobrażenie sobie na nowo naszej przyszłości: Nowa umowa społeczna na rzecz edukacji” (Futures of Education Report, Reimagining Our Futures Together: A New Social Contract for Education). Raport ten, będący następcą Raportu Faure’a z 1972 r. „Uczyć się, aby być: Świat edukacji dziś i jutro” (Learning to be: The world of education today and tomorrow) oraz Raportu Delorsa z 1996 r. „Edukacja: jest w niej ukryty skarb” (Learning: The treasure within), wskazuje kierunki rozwoju edukacji dla kształtowania bardziej sprawiedliwej i zrównoważonej przyszłości. Od poprzednich dokumentów różni się tym, że nie przedstawia gotowych modeli, ale ukazuje dzisiejszą edukację jako otwarty proces w bardzo gwałtownie zmieniającym się świecie. Opisując cele raportu Sahle-Work Zewde, ówczesna prezydent Federalnej Demokratycznej Republiki Etiopii i przewodnicząca Międzynarodowej Komisji ds. Przyszłości Edukacji, powiedziała:

„Mamy nadzieję, że propozycje przedstawione w tym raporcie, a także dialog publiczny i wspólne działania, do których wzywa, posłużą jako katalizator kształtowania przyszłości ludzkości i planety, która jest pokojowa, sprawiedliwa i zrównoważona”.

Obecne modele edukacyjne, charakteryzujące się przekazywaniem wiedzy przez nauczycieli w szkole, zostały zaprojektowane i opracowane, gdy średnia długość życia człowieka była znacznie krótsza niż 50 lat, a technologia informacyjno-komunikacyjna i zmiany społeczne postępowały w tempie mniejszym niż obecnie. W dzisiejszych czasach nauka musi być kontynuowana przez całe życie.

Edukacja musi również zostać ponownie przemyślana, aby pomóc w reagowaniu na pilne i bezprecedensowe nowe wyzwania, takie jak kryzys klimatyczny, pojawienie się generatywnych technologii sztucznej inteligencji, ciągły wzrost nierówności i utrzymywanie się konfliktów. 

Jednym z wyzwań, o których dyskutowano podczas forum było prawo do edukacji przez całe życie w erze cyfrowej. Uczestnicy panelu dyskusyjnego zastanawiali się, w jaki sposób cyfryzacja zmienia podstawowe zasady leżące u podstaw edukacji przez całe życie. Sesja ta dotyczyła również wzajemnie powiązanych praw, takich jak prawo do prywatności, dostępu do informacji, uczestnictwa i niedyskryminacji, badając, w jaki sposób prawa te muszą być chronione w coraz bardziej cyfrowym świecie. Farida Shaheed, specjalna sprawozdawczyni ONZ ds. prawa do edukacji omówiła wnioski z opublikowanego w październiku br. przez jej zespół raportu pt. „Sztuczna inteligencja w edukacji” (A/79/520: Artificial intelligence in education - Report of the Special Rapporteur on the right to education, Farida Shaheed).

Aby sprostać tym wyzwaniom, społeczność międzynarodowa musi przyjąć długoterminową perspektywę tego, w jaki sposób edukacja może pomóc w kształtowaniu bardziej inkluzywnej, sprawiedliwej i zrównoważonej przyszłości.

Obserwatorium Przyszłości Edukacji UNESCO będzie miało na celu wspieranie wszystkich interesariuszy zaangażowanych w edukację w ich wysiłkach na rzecz transformacji edukacji dla kształtowania bardziej sprawiedliwej, inkluzywnej i zrównoważonej przyszłości dla ludzkości i planety. Będzie także służyć jako globalna platforma na rzecz edukacji w rozwoju agendy po roku 2030.

W perspektywie roku 2050 i kolejnych, inicjatywa UNESCO „Przyszłości edukacji: Uczyć się, aby stać się“ ma za zadanie ponowne przemyślenie, w jaki sposób edukacja i wiedza mogą przyczynić się do budowania dobrej przyszłości – takiej, jakiej byśmy sobie życzyli. Wspólne przemyślenia stanowią pierwszy krok do podjęcia wspólnych działań.

Termin kolejnego forum zaproponowano na rok 2026.

Strona inicjatywy Futures of Education

Strona wydarzenia UNESCO International Forum on the Futures of Education