Nauka

14 marca: Międzynarodowy Dzień Matematyki

Matematyka jest wszędzie. Towarzyszy nam dosłownie na każdym kroku, we wszystkich dziedzinach życia: transporcie i komunikacji, planowaniu systemów opieki zdrowotnej i systemów wyborczych, mechanizmów gospodarczych i społecznych, przewidywaniu zjawisk przyrodniczych i klęsk żywiołowych,.

Matematyka towarzyszy nam wszędzie, niezależnie od tego, co robimy. Stanowi inspirację dla artystów i muzyków, jest podstawą opracowywania gier strategicznych. Jest niezbędna w budżetowaniu. Zawsze stanowiła podstawę technik geolokacyjnych, począwszy od dawnych nawigacji według gwiazd, po współczesne GPSy. Jest podstawą oprogramowania współczesnych smartfonów i wykorzystuje się ją do tworzenia realistycznych animacji filmowych.

Matematyka wykorzystywana jest niemal we wszystkich zawodach: przez budowniczych, farmerów, sklepikarzy, rzemieślników i sportowców.

Z racji tego właśnie, że matematyka jest wszędzie i stanowi podstawę podejmowania przemyślanych, sensownych i skutecznych decyzji, UNESCO opracowało i wydało w 2022 roku w w wersji angielskojęzycznej, publikację Mathematics for Action: Supporting Science Based Decision Making  (Matematyka dla działania: wspieranie podejmowania decyzji opartych na nauce), której celem jest uświadomienie decydentom, w jaki sposób mogą wykorzystać tę skarbnicę ludzkiej inteligencji, w szczególności dla prognozowania przyszłości. W bieżącym roku w marcu opublikowana została wersja francuskojęzyczna publikacji.

Z okazji Międzynarodowego Dnia Matematyki UNESCO organizuje seminarium online w dniu 14 marca (13.00-14.30), zatytułowane „Industrial Mathematics” (Matematyka przemysłowa). Webinarium poświęcone będzie promowaniu wiedzy i zastosowań tej multidyscyplinarnej dziedziny, która wykorzystuje techniki matematyczne do rozwiązywania rzeczywistych problemów w przemyśle i technologii.

Matematyka ma ogromne znaczenie dla osiągania Celów Zrównoważonego Rozwoju, ujętych w Agendzie 2030. Jest podstawą opracowywania modeli zmian globalnych oraz optymizacji technik i analizy danych, niezbędnych dla lepszego wykorzystywania światowych zasobów surowcowych. Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest do pozyskiwania danych z obrazów satelitarnych oraz tworzenia map terenów miejskich, przemysłowych, rolniczych i leśnych, tam gdzie nie ma dostępu do tradycyjnych danych.

UNESCO od dawna aktywnie działa na rzecz zwiększenia dostępu do edukacji, w tym nauk matematycznych oraz badań w krajach rozwijających się, przede wszystkim poprzez programy edukacyjne, ale także poprzez działalność regionalnych centrów matematycznych w Hanoi i Akrze oraz katedr UNESCO w Beninie, Nigerii i Palestynie, prowadzących badania w tym obszarze wiedzy. Specjalne programy służące rozwojowi nauk matematycznych w Azji, Afryce i obu Amerykach są przedmiotem działalności Międzynarodowego Centrum Matematyki Czystej i Stosowanej w Nicei.

Obchodzony w tym roku po raz czwarty, Międzynarodowy Dzień Matematyki proklamowany został Rezolucją 40. Sesji Konferencji Generalnej UNESCO w listopadzie 2019 roku. W niektórych krajach już dużo wcześniej 14 marca (3/14) obchodzono jako Dzień Pi, ponieważ wartość tej powszechnie znanej stałej matematycznej wynosi w przybliżeniu 3,14.

Obchody Dnia mają przyczynić się do kształtowania społecznej świadomości ogromnych możliwości matematyki w rozwiązywaniu wciąż nowych pojawiających się wyzwań w dziedzinach takich jak sztuczna inteligencja, zmiany klimatyczne, energetyka oraz generalnie zrównoważony rozwój, nie mówiąc o jakości życia, zarówno w krajach rozwiniętych, jak i rozwijających się.

Dzień ma się także stać okazją do czerpania radości z matematyki poprzez udział w różnego rodzaju wydarzeniach organizowanych 14 marca na świecie. Informacje na ten temat zamieszczane są na bieżąco na stronie Międzynarodowego Dnia Matematyki, na której można także znaleźć pomysły na różnego rodzaju gry związane z matematyką lub na organizację własnego wydarzenia.

Przesłanie Dyrektor Generalnej UNESCO

Strona internetowa Dnia

Strona Dnia w portalu UNESCO

@idm314